تاریخ : ۱۸ اسفند ۱۳۹۱
عمارت مجلل حسینیه المهدی بر ویرانه قلعه یزدان

مدیرعامل بنیاد نیکوکاری امام صادق، پژوهشگر و فعال اجتماعی

در روزگاران بسیار قدیم نام یزدان را که جمع ایزد است و اکنون بطور مفرد استعمال می شود، بر یک قلعه باستانی و کهنی نهادند که بر بال یکی از کوه های مرتفع شهر تاریخی سنگسر واقع بوده است. سنگسری ها نام این قلعه را ژرقلی یعنی قلعه بالا هم می گفتند.

بخش هایی از بقایای بنای عظیم این قلعه بزرگ را که از سنگ و ساروج ساخته شده بود، به رغم حوادث غیرمترقبه و قهری طبیعت و حملات مهاجمان و شاید هم به دست افراد سودجو به منظور یافتن اشیا» ذی قیمت و دفینه، تا نیمه این قرن محفوظ مانده بود. لیکن به منظور احداث ساختمان باشکوه حسینیه المهدی که چگونگی احداث آن خود دلیلی داشت، قلعه یزدان را برای همیشه و از بن آن تخریب نمودند.

 مشخصات قلعه :

بر اساس آنچه که نیاکان ما سنگسری ها به تواتر، نسل های بعدی را آگاهی دادند و در نهایت آنچه را که ما دیده ایم، باید گفت: این قلعه مستحکم و باستانی سنگسر که در قرون و اعصار بسیار قدیم ، یعنی در یکی از هزاره های قبل از میلاد، توسط موحدین و خداپرستان در بلندای دماغه شهر بنیان نهاده شد، نامش را یزدان برگزیدند.

این قلعه مشتمل بوده بر 7 برج و باروی مدور و 5 بلوک از ساختمان مسکونی برای سران 5 طایفه و دیوار حصار که همگی از سنگ و ساروج ساخته شده بودند.

بنا به باورهای عامیانه می گفتند در سنگ های بکار رفته رگه هایی از طلا وجود داشته است. کوچه های اطراف قلعه تیز و سنگی بوده است که هنوز هم آثار آن از بین نرفته و قابل تشخیص می باشد. در فاصله 50گزی شرق و جنوب قلعه، چشمه هایی از آب گوارا وجود داشته که به منظور مراقبت از چشمه ها در هرنج آنها برج دیده بانی به وجود آورده بودند.

البته در قرون اخیر با توجه به تراکم جمعیت در پایین دست قلعه (فلکه یا میدان امام فعلی)، برابر یک سند (وقفنامه) شخصی به نام طاهر آب چند چشمه در منطقه قلعه را جمعآوری کرده بودند و به صورت مجرایی سرپوشیده کاریز مانند به فلکه رساندند و هرنج آن را به مناسبت فتوحات نادرشاه افشار که سنگسری ها هم در آن شرکت داشتند، بنام نادرچشمه به بهره برداری رساندند.

یکی از امتیازات قلعه یزدان نسبت به قلاع دیگر سنگسر، وجود چشمه های متعدد در اطراف قلعه بوده است. چشمه هایی چون پنج چشمه، پیچو، سرچشمه و همان چشمه ها که به نادرچشمه تغییر نام یافته است.

 تونل های مرتبط با قلعه یزدان:

این قلعه از طریق حفر تونل عریض و طویل و مرتفع و شبکه های فرعی آن، از یک سو به قلعه امیر (پایین قلعه) در جنوب شهر آن زمان و گویا از سوی دیگر که در افواه مردم است از جهت شمال به زیارت مرتبط بوده. این قلعه و دیگر قلاع شهر از نظر استراتژیکی مهم بوده و در داخل کانال ها علاوه بر رفت و آمد ساکنین دو قلعه یزدان و امیر که مقابل هم قرار داشتند در زمان ضرورت، بسیاری از خزاین و غله را در آن ذخیره می کردند; متاسفانه مردم این قرن سال ها فاضلاب خانه ها، گرمابه ها و کوچه ها، حتی فاضلاب ساختمان المهدی را به درون این کانال هدایت کرده اند و معلوم نیست چه به سر این زیرگذر آمده است.

تاسف بیشتر این که در حال حاضر آنانی که بافت قدیم را نوسازی می کنند درون کانال را با با بتن پر و بر روی آن ساختمان چند مرتبه ای ایجاد می کنند. باید گفت که هیچ گاه شهرداری یا میراث فرهنگی به رغم یادآوری مکرر به آنان از این میراث عجیب گذشتگان حفظ و حراست ننموده و در ویرانی آن ممانعتی به عمل نیاورده اند.

کاروانسراهای اطراف قلعه:

پس از گذشت زمان طولانی از ساخت قلعه، یک کاروانسرای انوشیروانی بنام کاروانسرای سالار و در مجاورت این کاروانسرا و به طور جداگانه ساباط و دو اتاق بسیار بزرگ برای مهمانان خاص وجود داشته است. دو کاروانسرای سنگی و خشتی دیگر در مجاورت نادرچشمه بصورت وقف عموم و به رایگان در اختیار مسافران قرار می گرفته تا این که بخشی از آن به علت احداث خیابان خسروی در سال 1314 و باقی مانده کاروانسرا در سال 1348 تخریب و مبدل به ساختمان جدید گردیده است.

در همین جا یادآور می شود علاوه بر کاروانسراهای فوق می توان به کاروانسرای کوچک پای قلعه امیر اشاره کرد که قسمتی از کاروانسرا به خیابانی مشهور به دلبخواه (17 شهریور فعلی) و قسمتی دیگر همراه با مقبره پیرعبدا… به مسجد و هیئت مکتب الزهرا که به پیرعبدا… هم مشهور است تغیر یافته است. کاروانسرای زیارت و مغازه کناردست آن ابتدا در طرح احداث خیابان زیارت کوچک و با تعریضی دیگر در سال 1355 کوچکتر گردید و باقیمانده آن همان است که درحال حاضر سالن خانه پدر و ساختمان شورای حل اختلاف و چند مغازه، جایگزین این کاروانسرای قدیمی شده اند.

وجود کاروانسراهای سنگسر نخست به این دلیل بوده که سنگسر معبر اصلی برخی مردم کشور به طبرستان بوده و آن را دروازه کاسپین می نامیدند. دیگر این که در قرون اخیر بازرگانان ایران مرکزی و جنوب کشور با تجار روس و قفقاز در دادوستد و معاملات پایاپای بودند; چون گروه های مذکور از مسیر سنگسر تردد داشته اند از کاروانسراهای فوق استفاده می کردند.

 استفاده از قلعه به عنوان پایگاه مذهبی اسلامی:

  در تواریخ آمده است مردم کوهستان ها و مناطق صعب العبور در شمالشرق کشور، هم چون مازندران دیرتر از نقاط جلگه ای و کویری به اسلام روی آوردند.

منتها با نزول اجلال امامزاده قاسم  بن  موسی بن جعفر به سنگسر روی آوری به اسلام آغاز شد. شاید هم گذشت زمان و آمدن سادات و امامزادگان به منظور تبلیغات دینی، باعث گستردگی بیشتر دین مبین اسلام در سنگسر گردیده. نتیجتا قلعه یزدان را به عنوان یک پایگاه مذهبی جهت برگزاری عزاداری ها، دعا و نیایش، توسلات، مناجات شبانه و اذان گویی و… قرار دادند.

 استفاده اسماعیلیان از قلعه یزدان:

در زمان حسن صباح کلیه قلاع شهرستان مهدیشهر از جمله قلعه امیر، قلعه گبرها یا کافر قلعه و قلعه یزدان به منظور مقاصد نظامی در اختیار پیروان و تابعین وی قرار داشته; ولی پس از شکست این فرقه، دوباره شیعیان سنگسر به راز و نیاز و عبادت و توزیع انفاقات و نذورات در قلعه یزدان مشغول گردیدند و یکی از مراکز عزاداری و تعزیه خوانی در محرم نیز به شمار می رفت.

روز تاسوعا و شب عاشورا دسته جات متعددی به این قلعه وارد می شدند. این قلعه که روی بلندی و با دامنه شیب زیاد واقع بود یکی از محل هایی بود که نخل گردانی (محفه گردانی) و به عبارتی مراسم حیدری در آن انجام می شد که هنوز هم مرسوم می باشد. در عین حال یادآور می شود این قلعه در مقاطعی از زمان پناهگاه اسپهبدان طبرستان بوده است.

 مقدمات ساخت حسینیه المهدی:

از سال 1330 ه.ش عزاداران حسینی در صدد ایجاد یک حسینیه در این محل بودند، از سویی گروهی سند مالکیت این محل را اخذ نموده بودند. با تلاش مرحوم آیت ا… میرعلی احمد حسینی سنگسری، مشهور به آیت ا… زیارتی و پشتیبانی مراجع عالی قدر وقت مرحومان آیت ا… بروجردی و آیت ا… حاج سیداحمد خوانساری سند اخذ شده در محاکم قضایی ابطال گردید.

به دستور آیت ا… زیارتی، بقایای قلعه را که بر فراز کوهی واقع شده بود تخریب کردند. محوطه حاصله را که مخلوطی از زمین دج و سنگی بود آب می بستند تا نرم شود و برای کندن توسط کارگران تسریع به عمل آید.

همچنین ماشین آلات پیشرفته آوردند و شروع به کار کردند. مردم نیز با وسایل ابتدایی همچون کلنگ، بیل، پتک (چکش)، دیلم نیز به سهم خود همکاری می کردند. کار سختی بود; زیرا می بایستی حدود 15 متر از ارتفاع کوه کاسته می شد و بالاخره کمک مادی و معنوی مردم شهر کارساز شد و زمین موردنظر تسطیح و آماده ساخت و ساز گردید.

مرحوم حاج حسین لرزاده طراح و معمار معروف مساجد مهم کشور، از جمله مسجد اعظم قم، نقشه معماری عمارتی را که بنا به پیشنهاد آیت زیارتی   حسینیه المهدی نام گرفته بود، آماده نمودند.

مهندسین محاسب سنگسری، سازه آنرا تکمیل کرده و نظارت اجرایی را بر عهده گرفتند و در خاتمه باید گفت اگرچه قلعه باستانی یزدان را از دست داده ایم ولی این عمارت باشکوه، سمبل و تاج مکلل مهدیشهر است که چون نگینی بر تارک مهدیشهر (سنگسر سابق) می درخشد.

 مشخصات حسینیه المهدی:

این ساختمان با حدود 1400 مترمربع زیربنای اصلی و جنبی در محوطه وسیعی که بر فراز یکی از کوهپایه های شهر واقع است به طرز زیبایی ساخته و جایگزین قلعه شده است و بر چندین محل اطراف قلعه اشراف دارد. ساختمان آن دارای 4 ایوان ، 5 درگاه اصلی، 4 درگاه فرعی، 2مناره یا گلدسته، یک گنبد، یک شبستان، سالن زنانه، سالن پذیرایی و دیگر ساختمان های جنبی مثل نگهبانی، سالن غذاخوری، آشپزخانه و سرویس می باشد.

درگاه اصلی که درب آن رو به شمال باز می شود بنام حضرت رسول ا…، درگاه غربی بنام علی بن ابیطالب و دو درگاه جنوبی یا رو به قبله اولی به اسم مبارک امام زمان (عج) و دومی حضرت جبرائیل می باشد.

درگاه شرقی بنام حضرت امام رضا است. از چهار درگاه فرعی، درگاه حضرت فاطمه زهرا و حضرت زینب اصلی ترند.

نمای بیرونی ساختمان از آجرهای قزاقی چهارتراش و آبساب کشویی شده و ترکیبی از کاشیکاری معرق دیده می شود. نمای درونی المهدی با سنگ مرمر متمایل به سبز و تراورتن و لاشتر و ترکیبی از کاشیکاری رسمی کار شده است.

نمای مناره با آجر قزاقی بالا رفته، زیر پاگرد موذن کاشیکاری مغرس دیده می شود و گنبد گلدسته با کاشی نره کار شده است.

در گنبد کاشیکاری نره انجام شده. دور ساقه یا زیرنرهای گنبد که کاشی معرق است سوره النبا» نوشته شده است.

محراب با کاشیکاری معرق رسمی کار است که در حاشیه آن سوره مبارک جمعه را نوشته اند. اما داخل محراب نام مبارک الله و ائمه اطهار قابل رویت هستند.

کتیبه های فراوانی در درون و بیرون ساختمان کاشیکاری گردیده اند که بر آن هل اتی و دیگر سوره ها نوشته شده است. برخی از کاشی کاری های انجام شده لچکی پادار و برخی بدون پا می باشند.

نمای کلیه درب ها و پنجره های آهنی ساختمان به صورت گره چینی کار شده که دارای معنا و مفهوم مذهبی خاصی است.

کلیه سقف های شبستان و سالن زنانه قاب بندی و گچبری همراه با پوشش آینه کاری می باشد.

اسکلت و سقف ساختمان بتن آرمه می باشد. آیت ا… زیارتی (میرعلی احمدحسینی سنگسری) را درمیان شبستان و در زیر گنبد دفن نموده اند.

این عمارت مجلل و باشکوه که در یکی از نقاط مرتفع و در واقع بر بلندای کوهی در وسط شهر ساخته شده است گردشگران فراوانی را جذب خود می نماید. گردشگران از جلوی هر یک از چهار ایوان که عبور می نمایند دورنمای مختلف شهر از شمال، جنوب، غرب و شرق را می توانند نظاره گر باشند; اما بسیاری از محلات شهر در پس کوه های دیگر هستند و از طریق بلندی های رابند، قلعه امیر یا کوی تاسوعا و علم کوه قابل رویت می باشد.

به نظر این نگارنده (مصباحیان) و نظر برخی از گردشگران خراسان رضوی می توان مهدیشهر را همچون سرزمین مقدس مکه پنداشت که از هر سوی کوه های داخل شهر ساخت و ساز گردیده است; با این تفاوت که سرزمین مقدس مکه شهرسازی مدرنی دارد و مهدیشهر با کوی و برزن پرپیچ و خم و باریک از همه سو، ماسوله مانند است.

چراغانی یکپارچه این بنای مهم شهر در اعیاد مذهبی، زینت فزاینده ای به این بنا و شهر مهدیشهر می دهد.

اخیرا مهندسین مشاور طراحی جاده مستقیم پلکانی و آبشار و بازارچه را که مستقیما به میدان امام متصل می گردد آماده نموده اند که بر جذابیت این مرکز دینی افزوده می شود.

برچسب‌ها:,


16 پاسخ به “عمارت مجلل حسینیه المهدی بر ویرانه قلعه یزدان”

  1. lمحمددارکوب گفت:

    بسیار عالی و جالب بود

    ی وجال

  2. حسین عرب گفت:

    جناب اقای مصباحیان تشکر بسیار شنیدنی بود

  3. کیانوش گفت:

    جناب آقای مصباحیان
    از زحمات و مطالب بسیار مفید که برای تاریخ سنگسر ثبت خواهد شد تشکر می نمایم. اطلاعات دارای ابعاد مثبت زیاد و صرفاً یک نکته منفی بود. پنداشتن سنگسر همانند سرزمین مقدس مکه را مناسب ندیدم.
    با تشکر مجدد
    حق نگهدارتان

  4. علیرضا قندیان گفت:

    با سلام .تشکر و قدردانی می کنم از زحمات استاد ارجمند حاج آقا مصباحیان بخاطر مطالب بسیار زیبا و ارزشمندشان . باید عرض کنم که طی سفری که چندی پیش به استان یزد داشتم درهر محله از شهر یزد و همچنین در شهر مهریز شاهد وجود آب انبارهای بسیار کوچکی بودم که در گذشته مردم برای تامین آب از آن استفاده می نمودند و جالب تر اینکه هر محله دارای دو یا سه آب انبار بوده است . با گذشت زمان آب لوله کشی جای این آب انبارها را گرفته است و باید آفرین گفت به میراث فرهنگی و مردم استان یزد که چه زیبا این آثار تاریخی را که قدمتی دیرینه دارد حفظ نموده اند .در مورد تونلی که حاج آقا مصباحیان توضیح داده اند ، باید عرض کنم که آیا این تونل یا آثاری از این قبیل ارزشی ندارد که میراث فرهنگی شهر مهدیشهر را جهت حفظ آن به تکاپو وادارد ؟ جستجو و حفظ اینگونه آثار قدمت تاریخی سنگسر را بیش از پیش نمایان خواهد ساخت و این مهم تنها سخنی را می طلبد : بیائید همّت کنیم ، همّت کنیم و دل بسوزانیم که پای یادگاری نیاکانمان در میان است .

  5. علیرضا گفت:

    سلام آقای مصباحیان
    ممنون وسپاس.لطفا درارتباط با راه زیرزمینی ازمدارک آقای یدالله حاج علیان هم استفاده بفرمایید.این راه زیرزمینی حیاتیه.
    اجرشما باخداوخسته نباشی . منتظرمقاله راه زیرزمینی هستیم حاجی

  6. بختیارذوالفقارخانی گفت:

    دروود وسپاس از وطن پرستی شما.بسیار عالی بود.بزرگواری فرموده واز دانسته های دیگر تاریخی سنگسر ما را بهره مند سازید-خسته نباشید و دستمریزاد

  7. حمید سنگسری گفت:

    درود بر وطن دوست خستگی ناپذیر جناب آقای عباس مصباحیان سنگسری
    از تلاش وزحمات حضرتعالی بابت نگارش مقاله فوق و پیگیری نظرات دوستان واحساس مسئولیت حضرتعالی در خصوص آگاهی مردم سپاسگزار و امیدوارم موفق و موید باشید.
    با تشکر
    حمید سنگسری

  8. عباس مصباحیان سنگسری گفت:

    ضمن سپاسگزاری فراوان از دوستان ارجمند که نخست با لطف خویش و دیگر، نظر ارشادی و برخی پرسش ها را مرقوم فرموده اند، به این نتیجه رسیده ام که با بیان موارد زیر در تکمیل شدن این مقاله مبادرت نمایم:
    1- از آنجائیکه سنگسر درکنار حوزه جغرافیایی مازندران و منطقه کوهستانی قرار داشته ، بالطبع شیعیان سنگسردر صدر اسلام علوی بوده اند که با گذشت زمان و گسترش مذهب جعفری به شیعه اثنی عشری روی آوردند.
    2- صرفنظر از اینکه این قلعه را از نزدیک مشاهده کرده و برداشتهایی داشتم، معترفم که از منابع موجود و مصاحبه شوندگان بدلیل سهل انگاری نامی نبرده ام. لذا در ادامه بدان پرداخته می شود.
    3- از لسان چند تن از معمرین شهر از جمله حاج آق سید علی متولیان گزارش درخور توجهی را شنیدم. آقای متولیان داستان ساختن قلعه یزدان، توسط موحدین قبل از اسلام و قدمت آنرا به روایت جد پدری خود (مجتهد سیدعلی حسینی سنگسری) بازگو نموده و اظهار میدارند که این مجتهد برجسته سنگسری در حاشیه رساله خود (حدود سنه 1230ه.ق.)برای قلعه یزدان مطالبی را مکتوب کرده اند.
    4- از دیگرراویان قدمت قلعه که دارای اطلاعاتی بوده اند، میتوان به مرحومان حاج چراغ پارسا و ابوی اینجانب حاج ضیا علی مصباحیان و… را نام برد.
    5- در وقفنامه ای که در اول ذیحجه 1210 ه. ق. توسط کهف الحاج ملا طاهر فرزند ملا صالح تنظیم و به مهر چند تن از معتمدین شهر ممهور گردیده، از برج شرقی قلعه یزدان، کاروانسرای سالار، کاروانسرای کوچک و ساباط نامبرده شده است. در این وقفنامه از وصیت فرزند جوان رشید و ناکام ملاطاهر که به اسم نادر جوانمرد قهرمان است یاد می شود که از ثلث ماترک او را خرج حفر یک رشته قنات از برج شرقی قلعه یزدان و چکل کوچه و ژورنده تا نزدیک میدان امام فعلی نموده اند.
    بنا به افواه مردم ، مظهر این قنات را به مناسبت حضور سنگسریها درفتوحات نادر شاه افشار در جنگ با اشرف افغان به نادر چشمه نامگذاری نموده بودند. استاد مرحوم(اعظمی سنگسری) در تاریخ سنگسر از نادر چشمه وبه روایتی هم چشمه خون را یادآور گردیده اند. ولی احتمال قریب به یقین نادر چشمه به نام نادر جوانمردقهرمان بوده است که ممکن است در جنگ به شهادت رسیده باشد.
    6- عکسی از قلعه یزدان در اختیار اینجانب نمی باشد. اما ممکن است نمادی از قلعه یزدان در آرشیو سازمان جغرافیایی کشوریا سازمانها و موسسات مشابه وجود داشته باشد که نیاز به پیگیری است. در ثانی برابر مشخصات داده شده میتوان از طریق نرم افزار 3d max(تری دی مکس) یا اتوکد و… تصویری از این قلعه را ترسیم کرد
    7- ساکنین اکثر محله های مسیر بین دو قلعه و حتی شبکه های فرعی از وجوداین زیر گذر مطلع بوده و هستند. خانم عبدالحسینی که از سن پر برکتی نیز برخوردارند، اظهار میدارند: در زمان بازسازی خانه مسکونی خود ، این کانال را مشاهده کرده اند که لاشه (اسکلت)متلاشی نشده اسبی در آن بوده است.
    8- تصاویری از بقایای حمام یا آب انبار کافر قلعه و … در اختیار اینجانب می باشد. متاسفانه بنای اساسی و مستحکم آن در اثر حوادث قهری یا بوسیله جویندگان دفینه به تدریج ویران شده لذا شرح قابل ملاحظه ای را نمیتوان ارائه داد. در عین حال یادآور میشوم که در چند کتاب تاریخی از این قلعه نام برده شده است.

  9. حامدنوراني گفت:

    جناب آقای مصباحیان به حق اززحمات بی دریغ شما برای این مرزوبوم پاک به خصوص سنگسر بزرگ تقدیر وتشکر میکنمشما با این زحمات هم حق زیادی به گردن این نسل و نسل آینده داریدامیدوارم همیشه در پنا یزدان پاک سالم و سلامت باشید.
    با تشکر حامد نورانی مصباحیان

  10. علی گفت:

    با سپاس از زحمات شما
    در رابطه با قلعه تاریخی کافر قلعه گل رودبار خیلی پرس و جو کردم اما به اطلاعات ناچیزی دست یافتم خواهشمندم اگه اطلاعات کافی داریداز ارائه ان دریغ نفرمایید

  11. علیرضا گفت:

    اززحمات آقای مصباحیان کمال سپاس وتشکر رو دارم.کاربسیارجالبی بود اما ای کاش اطلاعات بیشتری از تونل زیرزمینی وخود قلعه منتشر بشه.چون متاسفانه میراث فزهنگی هیچ علاقه ای به کشف اون تونل نداره.درجریان باشیدکه استاندارمحترم حدودادوسال قبل به میراث دستورفوری کشف این تونل رو داد ولی میراث گوش به کری میده… شورای شهر هم که به جد پیگیرن!
    ولی ازآقای مصباحیان میخوام درباره تونل یه گزارش کامل تهیه کنن.من فقط برای ایشون دعامیکنم که خدای بزرگ اجراین همه تلاش ایشونو بده.خدایی جای همه کارمیکنن خصوصامیراث فرهنگی ….
    ازمدیرکل محترم میراث هم خواهش میکنم به دستور استاندار ارزش بدن.بالاخره استاندار نماینده عالی دولت دراستان هستن دیگه. میراث حرف ایشون رو گوش نکنه که واویلاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
    بازم ازآقای مصباحیان ممنون……

  12. سید حسین نبوی گفت:

    جناب آقای مصباحیان

    پژوهشگر محترم

    با سلام و احترام

    از این که بر خلاف بعضی از جوانترها،جنابعالی اهتمام جدی دارید و گوشه هائی از تاریخ و فرهنگ سنگسر و مردم سنگسر را مورد تحقیق قرار می دهید و آنها را مکتوب می کنید، جای قدردانی بسیار دارد. دربین علاقمندان به تحقیق و تتبع فرهنگ و تاریخ سنگسر شما جایگاه شایسته ای دارید.در نوشته های شما پختگی ویژه ای – ناشی از اطلاعات و داده های ارزشمند – وجود دارد. با این حال ای کاش بزرگوارنی به مانند شمابه برخی ازنظریه های علمی و فنون پژوهشی مربوط به علوم مدرن مانند انسان شناسی(مردم شناسی)،تاریخ، جامعه شناسی و یا زبان شناسی مجهز می بودید. در آن موقع یقیناً دامنه و اعتبار پژوهش های شما از سطح محلی فراتر می رفت.شما به عنوان یک پژوهشگر – همانند بزرگواران دیگری که در این زمینه کوشش می نمایند – از سرمایه های ارزشمند این شهر هستید.

    ای کاش امکانی فراهم می آمد تا برخی از علاقمندان به تحقیق در فرهنگ ، تاریخ و زبان سنگسری ، در جمعی گرد هم می آمدند و با تبادل اطلاعات و آراء و نظرها و به ویژه با انتقال آموخته ها و دانش ها و تجربه ها به همدیگر، پژوهش درباره سنگسر را نهادینه می کردند.دانش آموخته های سنگسری که در دانشگاهها و مراکز علمی و پژوهشی مختلفی مشغول هستند،چه بسا بتواننددانش خود را برای این کار به پیشکسوت ها منتقل نمایند.

  13. صداقتی گفت:

    درود بر پژوهنده گرانقدر سنگسر جناب مصباحیان
    ضمن سپاسگزاری از تلاش بی دریغتان و با اذعان به اینکه روایات مربوط به اوضاع قدیم شهر سینه به سینه به نسل ما رسیده است ولی ذکر مستنداتی که مقاله فوق از آنها مستند شده ولو بصورت ذکر نامی از پیشینیانی که مطالب از قول آنها نقل شده موجب تشویق و تشجیع جوانترهایی که دوستدار ادامه راه پیشکسوتانی همچون شما در مطالعه تاریخ این دیار کهن هستند خواهد شد.ونکته دیگر لزوم برنامه ریزی و پیگیری جدی در شناسایی و احیای مسیر زیر گذر بین این دو قلعه است که امید است این مقاله سنگ بنای این کوشش از طرف مسئولین و دوستداران تاریخ سنگسر شود.

  14. حمید م حسینی گفت:

    جناب آقای مصباحیان
    سلام
    درود بر شما
    بسیار جالب بود .

  15. سنگسری -- گفت:

    درود آقای مصباحیان . ایا عکس هایی از این قلعه یزدان در دسترس برای مشاهده است ؟

  16. سرباز کوروش گفت:

    بنام یزدان پاک
    جناب مصباحیان ، درود
    از اطلاع رسانی جنابعالی سپاسگذارم ، کاش قلعه یزدان به عنوان آثار باستانی و یادگار نیاکانمان حفظ شده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تبلیغات