تاریخ : ۱۶ اسفند ۱۴۰۰
کد خبر: 11850
برای چندمین بار در سالجاری در اعتراض به عدم توزیع نهاده دامی
تجمع اعتراضی دامداران ایل سنگسر

به گزارش خبرنگار سنگسرنیوز، صبح یکشنبه شانزدهم اسفند، دامداران سنگسر در اعتراض به عدم توزیع نهاده دامی توسط دولت برای چندمین بار در مقابل فرمانداری مهدیشهر و سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان دست به تجمع اعتراضی زدند.
همچنین تعدادی از تجمع کنندگان از کارخانه های تولید خوراک دام سرکشی کردند. ایشان ضمن اظهار تعجب از موجودی بالای نهاده خام در این کارخانجات در شرایطی که مسوولان کمبود نهاده را دلیل اصلی عدم توزیع بین دامداران می دانند خواستار بررسی این موضوع شدند.
در انتهای این تجمع مدیرکل جهاد کشاورزی استان سمنان و مدیران این سازمان به همراه فرماندار مهدیشهر در نمازخانه این سازمان در بین مردم حضور پیدا کردند. میرعماد، مدیرکل سازمان با بیان این موضوع که نهاده دامی مربوط به بخش عشایری بر خلاف سایر بخشها برای دو ماه آخر سال از مرکز توزیع نشده اظهار امیدواری کرد طی روزهای آینده این سهمیه محقق شود. همچنین ایشان نسبت به تامین مقادیری نهاده از داخل استان جهت توزیع طی روزهای آینده قولهایی داد که با توجه به وعده های قبلی و نیز زمان پایانی سال امیدی بین دامداران ایجاد نکرد.
گفتنی است تجمع مشابهی دو هفته قبل نیز مقابل استانداری سمنان برگزار شد که با حضور معاون سیاسی استاندار در بین تجمع کنندگان و پس از 7 ساعت حضور دامداران در استانداری با قول نافرجام مسوولان مبنی بر تحقق سهمیه طی یک هفته تجمع پایان یافت.
اهم اعتراضات و خواسته های مطرح شده در این تجمعات به شرح زیر بود:
1- دامداران سنگسر با دارا بودن بیش از نیمی از دام سبک استان تولید کننده مهمترین محصول پروتئینی سبد غذایی مردم که از نظر ارزش غذایی قابل قیاس با سایر محصولات کشاورزی نیست و جزو بهترین گوشتهای گوسفندی ایران است نسبت به بی توجهی مسوولان سازمان جهاد کشاورزی به مشکلات خود شدیدا اعتراض کردند. آنها معترض بودند که چرا مسوولان این سازمان بر اساس وظیفه ذاتی خود به بنگاه های تولیدی آنها سرکشی نکرده و با وجود صدها بار مراجعه دامداران به آنها نیز پیگیری قابل قبولی انجام نمی دهند.
2- با توجه به کم بارشی استان سمنان و به تبع آن وقوع خشکسالی نیاز شدید به نهاده دامی در زمان فعلی و به صورت فوری وجود دارد. به نحوی که آمار تلف شدن دامها به دلیل کمبود نهاده روز به روز در حال افزایش می باشد. آنها عنوان میکردند دامهای نیازمند نهاده دامی را با وعده و وعید نمی توان زنده نگه داشت!!!
3- با توجه به سفر ریاست جمهوری در آبان ماه و حضور بین عشایر سنگسر و تصویب تامین نهاده به صورت امانی و نیز تصویب تامین 8000 تن نهاده خام برای عشایر به جز مقدار اندکی مصوبات فوق اجرا نگردید. بر همین اساس دامداران نسبت به اجرا نشدن این مصوبات شدیدا اعتراض کردند.
4- با توجه به سرکوب قیمت گوشت قرمز و منع صادرات دام طی چند سال اخیر توسط دولت با وجود افزایش چندبرابری هزینه های تولید که صنعت دامپروری را در شرف نابودی قرار داده حداقل انتظار این بود دولت به قولهای خود مبنی بر تامین نهاده دامی با قیمت دولتی که بخش مهمی از هزینه تولیدکنندگان است عمل کند. اگرچه با وجود افزایش چندبرابری سایر هزینه ها نظیر داروهای دامی، حمل ونقل، مواد خوراکی و… مشخص نیست دامدار چگونه باید افزایش سایر هزینه های خود را جبران نماید؟
5- با توجه به اینکه دامداران عشایری به دلیل شرایط کاری خود قادر به مصرف بالای خوراک دام نبوده و می بایست به صورت عمده دامهای خود را با نهاده خام تغذیه نمایند، به اصرار سازمانهای متولی برای در اختیار قرار دادن بخش عمده نهاده خام به کارخانجات برای تولید خوراک دام اعتراض کردند.
6- با توجه به ادعای مسوولان که توزیع نهاده دامی دولتی در سالجاری 35 درصد بیشتر از سال گذشته بوده و با توجه به اینکه بیش از نیمی از دامهای استان در اختیار دامداران سنگسری بوده و در نیمه دوم سالجاری عموما با کمبود نهاده دامی درگیر بوده اند خواستار اطلاع رسانی شفاف مسوولان در مورد نحوه توزیع این نهاده ها گردیدند.
7- با توجه به فروش نهاده خام با قیمتهای بالا در بازار در شرایطی که با ارز 4200 وارد کشور شده و می بایست بین دامداران با قیمت دولتی توزیع شود خواستار پیگیری نهادهای نظارتی استان در این زمینه گردیدند.

لازم به توضیح است در مورد کارخانه اتحادیه عشایری استان که در سال های اخیر احیا شده و به نحو نسبتا منظمی خوراک دام را تولید و در اختیار عشایر استان قرار می دهد در این تجمع بسیاری از دامداران از عملکرد این شرکت رضایت داشتند.

در مورد نهاده های خام موجود در انبار این شرکت عنوان می شد که عمدتا متعلق به شرکتها و نهادهای مختلف بوده که جهت تهیه خوراک دام به صورت امانی در اختیار این شرکت قرار گرفته است. که به هر حال نیازمند اطلاع رسانی این شرکت و سایر شرکت ها نظیر خوراک دام کویر(ابراهیم زاده) می باشد

 

 

 

 

 

برچسب‌ها:,


یک پاسخ به “تجمع اعتراضی دامداران ایل سنگسر”

  1. amir گفت:

    با سلام
    با توجه به اینکه سیاست دولت درتخصیص ارز دولتی جهت تامین نهاده ها در تغذیه دام از طریق کنسانتره و جایگزین مواد پروتئینی متنوع با ارزش غذایی بالاتر بوده است وصرفا تغذیه از طریق جو بدلیل مشکلات تامین نهاده وواردات تاتوزیع نه تنها پروتئین لازم را برای دام تامین نمینماید بلکه حجم وسیعی از یک نهاده به صورت خام فروشی و مصرف مستقیم توسط دام نظام تامین وتهیه را با مشکلاتی روبرو نموده است.
    در سفر رئیس جمهور نیز تاکید بر حمایت وپشتیبانی از دامدارن وعشایر زحمت کش ایل سنگسر نیز مصوباتی در پی داشته است.
    و بخش قابل ملاحظه ای از تعهدات از طریق استانداری در سازمانهای جهاد کشاورزی و پشتیبانی امور دام وارائه دامدار کارت وتسهیلات مرتبط فراهم گردیده است، ولی با توجه به خشکسالی وفصل زایش دام و نرخ تورم و هزینه ها نسبت به سطح درآمد در ماهها و سالهای اخیر ،ابراز نگرانی وتجمع دامداران دور از انتظار نیست اگر چه در هر تجمعی ممکن است تعدادی انگشت شمار بهره برداری سیاسی وتفکرات ناآگاهانه و غلط خود را داشته باشند ویا سر شاخه های گروهی معترض منافع شخصی را به اهداف ملی و قومی ترجیح دهند، اما گوش جان سپردن به درد دل دامداران نبایستی غافل بود.،چون این عزیزان با صفا وسادگی وزحمات وتلاش خستگی ناپذیر شبانه روزی ،در راه خدمت صادقانه به خلق وکسب روزی حلال از خداوند را سر لوحه معیشت ومشیت خود قرار داده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تبلیغات