تاریخ : ۴ مهر ۱۳۹۱

این آسودگی سگ ها وقتی که در لوای سایه شیروانی این”ککه” و آن”ککه” استراحت می کردند ،حس بسیار خوبی به من می داد.وقتی استراحت می کردند، آسوده بودند؛ وقتی پارس واق واق می کردند فعال بودند،وقتی… هر کاری که می کردند همان را انجام می دادند و در اسلوب زندگی شان پریشانی و آشفتگی جایی نداشت،یکی از معلمان طبیعی ما در “خیل” حیوانات بوند و از آنها طبیعی بودن را می آموختیم.

می خواهیم همه چیز خط کشی شده،متقارن و منظم باشه ،اما ذهنمون از زندان اتوکشی ها و خط کش گذاریها آزاد می شه وقتی به این دیوارهای کاهگلی و خانه های کاه گلی که بوی خط کش نمی دن،برخورد می کنیم، چقدر احساس راحتی و آسودگی می کنی.به نظرمن حفظ بخشی از بافت های قدیمی به نحو مقتضی یک ضرورته.این عکس که حوالی دشت، اطراف میدان نماز سنگسر گرفتم،یک مدت طولانی “بک گراند” رایانه ام بود.

از سنگسر که بر می گشتم یه جایی بود که روش یک مه دود و سیاهی خوابیده بود. به نزدیکی اونجا که رسیدیم جاده شلوغ شد و حرکت مشکل تر شد. از فکر اینکه دارم وارد این مه دود و آلودگی و شلوغی و سر و صدا می شم احساس عذاب کردم و فکر کردم که باید آدم دور از جون، احمق باشه بره تو این منطقه و بیرون نیاد،اما می دیدم که خودم جزو همون ها هستم.از همون جا تصمیم گرفتم به خروج از تهران جدی فکر کنم.

“لوبار” و شلنگ های جورواجوری که اینجا و آنجا در جریان آب لوبار کار گرفته شده بودند و از “پش کارگه” گوت ها سردر می آوردند ، و چرای مرغ و خروس های “خیل رفق ها “در سبزه های اطراف آن…تصاویری روشن در ذهن من است .گو اینکه هم اکنون از درگاه “ککه”شاهد این منظره ها هستم.

یکی از عزیزانم فوت کرده بود/مردم پس از دفنش، به سرخاک می رفتند و دستشون را بالا می آوردند و می گفتند “خدا بیومرزه”.دستهایی که با نیروی همدلی و همدردی بالا می رفت و صداهای بلند دعای رحمت که در فضا پخش می شد،یک آشیانه امن رو برای کودک داغدار روان من شکل می داد و چه آیین های خوب و مدبرانه ای در این سرزمین جاری است.آیین هایی که برآیند تجربه های چندین و چند نسل انسان است که در کنار هم یک زندگی و جامعه را ساخته و پیش برده اند.

بچسبون تا داغه/ تندورسر- ماشه- چچی- کلوچ – پنجه کش- فتیر- جیزدک- دستو- سازه -بالکش- خمیر- بونه- مرزه- نونوژین/مرغنه فتیر ده شکیل کنده.

” قدیم ندیم، 11 هزار سالی پیش/ نه شاه ملوم بو ،نه گدا ،نه درویش— یون سرزمین کو هم وانون سنگسر،شه تیره وشتر نبیین سر تا سر” این دو بیت از داستان گلیم گوش است.یک داستان بسیار زیبا به زبان شعر و سنگسری که البته این داستان به زبان فارسی هم در کتاب گنجانده شده است.

برچسب‌ها:, , , ,


19 پاسخ به “یادداشتهای سنگسری دختر (3)”

  1. لولشت گفت:

    فقط لولشت رو عشقه

  2. بهروز مستخدمین گفت:

    آفرین بر سنگسری دختر متن فوق بسیار عالی است خیل خون نبودم ولی با شما هم احساسی میکنم واین متن نشان از اصالت شما دارد با درود به همه ی سنگسری ها و با امید به اینکه دوباره شناسنامه های ما با نام زیبای سنگسر مزین شود.

  3. آرش خوبانی گفت:

    سپاس

  4. مشتي گفت:

    سلام.سنگسری دختر مثل همیشه عالی بود.آفرین برشما و آرزوی موفقیت برای شما.

  5. طاهری گفت:

    لذت بردم .ممنون .حس مشترک

  6. بختیار ذوالفقارخانی گفت:

    بسیار زیبا و خاطره انگیز-سپاس

  7. حمید گفت:

    سلام
    در متن فوق با عکسهایتان کلمات و با کلامتان عکس را تدائی مینمائید.
    ذهنتان سیال ٰ، قلمتان روان و نگاه پست مدرنتان ستودنی است.
    درووود و بدرووووود

  8. کیان گفت:

    متن شما ستودنی است ولی منطق شما ستودنی تر (منظورم پذیرش پیشنهاد سرباز کوروش است ) پاینده باشید، منتظر متن های دیگر شماییم .

  9. hamid sangesar گفت:

    مثل همیشه دست نوشته های ته خلی شکیل و جالب بُ .

    مرسی عامدُت

  10. نویسنده گفت:

    قربوووووووووووووووووووووووووووووووووونی خا
    چشم جناب سرباز کوروش/ممنونی ته

  11. nima گفت:

    دوباره گل کاشتی سنگسری دختر.درود بر تو

  12. بهمنا گفت:

    لذت بردم.خلاقیت و پشتکار شما در ارائه ویادآوری چیزای قشنگی که داریم و(هم چش سرته یه). ستودنی است. پیروز باشی.

  13. سرباز کوروش گفت:

    بنام اهورا مزدا
    سنگسری دختر درود:
    بی شک اینگونه متنها علاوه بر دادن اطلاعات و زنده کردن خاطرات ، انرژی مثبت زیادی هم به خواننده خواهد داد از این بایت بسیار سپاسگذارم.
    در سطر چهارم از لفظ پارس (سگ )استفاده نمودید بنظر بنده استدلال افرادی که معتقدند اعراب عقب افتاده و بی منطق استفاده ازاین لفظ را بر ما اجبار کردند درست است پس پیشنهاد میدهم در این رابطه تحقیق بفرما چنانچه اظهار بنده درست بود از الفاظ دیگر(مانند واق واق و…) بجای پارس (سگ) استفاده کن .
    جاوید ایران

    • مشتي گفت:

      باسلام.دوست عزیزم جناب آقای سرباز کوروش،شما که اول نامه خود را با نام اهورا آغاز میکنید پس چرا یکی از سه اصل معروف مردم ایران را فراموش کردید!؟”گفتار نیک” نشانگر شخصیت مردم ایران است،ولی خودمان با الفاظ زشت آن را نقض میکنیم(اعراب عقب افتاده و بی منطق)خب به قول شما این اعراب عقب افتاده اند،این فارسی یی که صحبت میکنیم از اختلاط زبان فارسی پهلوی و عربی به این دلنشینی و سلیسی تبدیل شده است(دیوان خواجه شیراز بیانگر این ادعاست).دوست عزیزم تا کی باید عرب و پارسی برای خودمان بسازیم!؟بهتر نیست فکر خودمان را درست کنیم تا تو دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم؟!ایرانی با عمل زنده است نه حرف…این شعار تمام ایرانیان پاک سیرت و با غیرت(امثال مردمان ایل سنگسر)در طول تاریخ بوده و هست…
      اسم خود را عوض میکنیم به بهانه عربی بودن آن!!!به اسم نیست به فکر(پندار)است مخصوصا پندار نیک.
      پس به امید ایرانی پاک و آباد با مردمان نیک پندار،نیک گفتار،نیک کردار.

      • سرباز کوروش گفت:

        بنام اهورا مزدا
        دوست گرامی جناب مشتی ، درود:
        بنده مدتها است که گفتار نیک ، کردار نیک و پندار نیک راجزو برنامه اصلی زندگی خود قرارداده و خوشبختانه بهتر زندگی کرده و نشانه هایی از رضای یزدان پاک را دیده ام . کلماتی که بنده استفاده کردم کلماتی زشتی نیست و این برداشت شخصی شماست . زمانی کلمات زشت و ناپسند است که در ادبیات و عرف مردم زشت به شمار آید نه برداشتهای شخصی ، ضمن اینکه کلمات زشت مانند فحاشی کلماتی هستند که در قانون برای آن مجازات در نظر گرفته شده است، …
        همانگونه که بیان داشتید زبان ما آمیخته به زبان عربی است چرا اینگونه شده ؟ به گواهی تاریخ و نظر اندیشمندان علاوه بر دلایل متعدد یکی از این دلایل برتری جویی اعراب و حمله آنان به ایران بوده ، پس یکی از فکرهای خوب (پندار نیک ) پالایش ناپاکی هاست که خوشبختانه در این زمینه حتی از مسوولین دولتی دستورهایی نیزصادر شده تا کلمات ایرانی بیشتر متداول گرددو به ظاهر در جریان این موضوع قرار ندارید .اگر جسارتی کردم پوزش میخواهم ،فدای شما
        جاوید ایران – جاوید سنگسر

        • مشتي گفت:

          دوست عزیز جناب سرباز کوروش سلام.بنده در جریان هستم ولی لازم بذکر میدانم که فرهنگستان ادب،بیشتر در صدد پالایش زبان فارسی از کلمات و اصطلاحات غربیست.دوست من منظور بنده از زشتی تحقیر انسانهاست!
          دوست عزیزم،”درانت”جمله زیبایی دارد:
          هیچ تمدنی از بیرون مغلوب نمیشود مگر آنکه از داخل نابود شده باشد.(دگر خود حدیث مفصل بخوان)
          بنده قصد جسارت به عقاید شما را ندارم و عقیده هرکس برای خودش محترم است،تنها صحبت بنده اینست که متعصبانه با پیرامون خود برخورد نکنیم.

          • سرباز کوروش گفت:

            بنام اهورا مزدا
            دوست گرامی جناب آقای مشتی ، درود
            1- آن دستور العملی که عرض کردم از فرهنگستان ادب نیست و تمامی زبانهای بیگانه را شامل میشود هم زبان عربی و هم زبان انگلیس و…( اگر قبول نداری شماره نمابر اعلام تا برایتان ارسال کنم.)
            2- فرمودید منظور شما از کلمات زشت تحقیر انسانهاست صحبت های بنده برگرفته از تاریخ است و نظر اندیشمندان و نمیتوان آنرا به دلایلی که قبلا ًنیز عرض کردم زشت خواند ولی اصل موضوع فراموش شده وآن تحقیرهایی است که اعراب از قدیم تا بحال بر ما روا داشتند و موضوع تاریخ است .شروع کنندگان انواع تحقیرآنهایند(هرچند بنده توهینی به آنها نکردم ولی به قول یک ضرب المثل سنگسری جواب کلوخ انداز سنگ است.)
            استحضار دارید آنهاپس از حمله و کشتارهای خونین و آنهمه فاجعه انسانی که پس از مدت بسیار طولانی – حداقل پس از 20 سال – توانستند ایران را فتح کنند و بعد از آن هم… )آنها در پی شعار اصلی خود یعنی پان عربیسم هستند (همانند آمریکاییها وانگلیسی ها که چنین باوری برای خودشان دارند ) که در سالهای اخیر توسط جمال عبد الناصر علنی شده ، نمونه ای از تحقیرآنان کشتن حاجی های ایرانی ، تغییر نام خلیج پارس و… ( خود حدیث مفصل بخوان ).
            3- جمله ای از درانت بیان نمودید، بنظر بنده این جمله قابل تعمیم برای همه تمدنها نیست خیلی از نظرات از ابتدا اشتباه و تعدادی هم پس از مدتی پی به اشتباه بودن آنها برده میشود و تعدادی هم همیشه درست باقی میمانند اگر نظر شما بر این است که تمدن ایران باستان از درون نابود شده باید عرض کنم این موضوع در تاریخ به اثبات رسیده که تمدن ایران براثر عامل خارجی (حمله)از بین رفته نه از درون حتی تاریخ نویسان عربی (تاریخ طبری و…) بر این اصل استوارند که متاسفانه تمدن ایران باستان توسط اعراب نابود گردید .
            آری دشمن دشمن است چه آمریکا ، چه انگلیس چه…
            (مدیر محترم سایت بی زحمت این دیدگاهم را همچون دیدگاه قبلی مورد عنایت جهت حذفیات قرار ندهید )
            در پایان چنانچه جسارتی کردم صمیمانه پوزش میخواهم.

            • مدیر سایت گفت:

              دوستان عزیز مباحثه در خصوص اعراب ارتباطی به اهداف این سایت ندارد. از این لحاظ خواهشمندیم به این بحث پایان دهید. ضمنا حق خود را برای حذف مطالبی که ممکن است در آینده برای این سایت مشکل اایجاد کند محفوظ می دانیم.در صورتیکه با عناوین واقعی به اظهار نظر بپردازید و مسوولیت اظهارات خود را پذیرا باشید می توانید انتظار داشته باشید مطالبتان موردحذف قرار نگیرد. ضمنا آیا بهتر نیست با توجه به دانش و معلومات خوبی که دارید انرژی خود را به سنگسر شناسی و بررسی مشکلات این منطقه نیز اختصاص داده و از این گذر به این سایت در امر اطلاع رسانی یاری دهید؟

              • سرباز کوروش گفت:

                بنام یزدان پاک
                مدیر محترم سایت سنگسر نیوز، درود
                بنده هم با نظر شما موافقم چون جناب مشتی به نظر بنده ایراد گرفت بنده دیدگاه خویش را اعلام کردم.
                البته با اعلام نام خویش و پذیرش دیدگاهم هیچ ترسی ندارم ولی از عنوان سرباز کوروش انرژی مثبت زیادی دریافت میکنم…
                فدای شما
                جاوید ایران – جاوید سنگسر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تبلیغات