تاریخ : ۷ شهریور ۱۳۹۳
کاتا زەمۂ

روان پزشک و کارشناس ارشد زبان شناسی

از زیباترین جلوه های زنده بودن و پویایی یک زبان زمزمه اشعار کودکانه آن توسط گویشوران خردسال آن جامعه زبانی است و یکی از کارهای مهم فرهنگی در پاسداری و نگاهداشت زبان ، فعالیت در این زمینه است.

تغییر سبک زندگی گویشوران سنگسرزبان از روابط نزدیک و بهم تنیده کوچ نشینی و زندگی متمرکز در شهر سنگسربه شکل امروزین آن که افراد و خانواده ها به مشاغل گوناگون روی آورده و به نقاط مختلف مهاجرت نموده اند موجب دور ماندن کودکان آنها از مولفه های فرهنگی اصیل که در قالب شعر ارائه می شود شده واز طرف دیگر عدم وجود برنامه های بومی در آموزش و پرورش و رسانه های حاکمیتی موجب مواجهه آنها با انبوهی از موسیقی های غیر بومی شده که در دراز مدت حافظه فرهنگی آنها را اشغال و جزئی از شاکله ذهنی آنها شده است. و این شاکله جدید بعلت فاصله گرفتن از فضای فرهنگی سابق موجب غریبه ماندن کودکان نسبت به زبان و هویت فرهنگی والدین آنها می شود . در این بین برای نزدیکی بیشتر این کودکان به هویت قومی خود راهی جز بومی سازی این محصولات فرهنگی نبوده که کارهای ارائه شده ذیل هرچند بصورت آماتوری و بدون بهره گیری از امکانات بالای فنی صورت گرفته است ولی قدمی است کوچک جهت نیل به اهداف فوق که به هموندان سنگسرزبان خود خاصه کودکانی که از آموزش زبان مادری محروم مانده اند پیشکش می شود.

این مجموعه شامل نه اثر بوده که ملودی های آن عمدتا از کتاب ویولن را چگونه یاد بگیریم -اثر غلامرضا معصومی – که کتابی آموزشی در زمینه موسیقی است انتخاب شده و در بین این مجموعه ، ” نمۆسەر” مورد انتخابی بوده که با انگیزه ایجاد امید در بزرگترها ارائه شده است.

kordoo

varash

samphony

rva

papilo

orsakoo

gol

mong

nemosar

برچسب‌ها:


6 پاسخ به “کاتا زەمۂ”

  1. احمد صداقتی گفت:

    سپاس از ابراز لطفتان،هرچند این آثار از لحاظ فنی ایده آل نیست ولی جهت ایجاد انگیزه بویژه در خردسالان وتشویق برای خلق بهتر از آن تکثیر بلامانع بوده و برای شرایط فنی دانلود کردن مسئولین محترم سایت می توانند راهنمایی کنند .

  2. علی گفت:

    بسیار زیبا و دلنشین، جای اینچنین آثار که در زمینه کودکان باشد علی رغم اهمیتش واقعا خالی است.دست شما درد نکند خصوصا که با نوع زسم الخط بکار رفته حس بومی بودن بیشتری را ایجاد می کند. در ضمن چگونه می توان این آثار را دانلود کرد. و اصولا آیا اجازه این کار هست؟

  3. حمید بیرقی گفت:

    درود بر شماو دست مریزاد.

  4. صداقتی گفت:

    خەلی لۆطف داندهێ.

  5. hamidsangesar گفت:

    خلی عالی و شکیل

  6. دکتر عزیز:
    م کو خلی حال ها کرت
    ته مست چشی بلا
    ته دست درد نکره
    درود و بدروود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تبلیغات