تاریخ : ۲۳ شهریور ۱۳۹۱
نگاهی فرهنگی به مساله اتباع افغانی

روان پزشک و کارشناس ارشد زبان شناسی

دوستان اجازه دهید از منظر دیگر به مسئله اتباع افغانی نگاه کنیم:
ایران و افغانستان در روزگاری نه چندان دور سرزمینی واحد با ویژگیهای قومی و زبانی و فرهنگی و… مشترک بودند و هنوز هم این اشتراکات در موارد ظریفی که کمتر به آنها توجه می شود کاملا آشکار است. مثلا واژه” نموشون” به معنی شب و واژه “کفت” به معنی پشت و بسیاری از واژگان دیگر در زبان سنگسر و زبان اهالی هرات افغانستان مشترک است که نشان از نوعی وحدت و همبستگی قومی بین ما سنگسرها و مردمان آن سامان استکه بعلت بیعرضگی حاکمان ما به دو پاره شده و اینک ما هم به پیروی آنها و بی توجه و اهمیت به پیشینه فرهنگی خود این عموزادگان خود را اجنبی و بیگانه قلمداد کرده و مرتب از low culture بودن آنها صحبت میکنیم و این در حالی است که عیب دیگران را دیدن نه تنها نشان از فرهیختگی و پختگی و high culture بودن نیست بلکه خود به نوعی نشان از وجود ضعف و فرافکنی آن می تواند باشد. پس بهتر آنکه از فرصت حضور این نوادگان پیشین اجدادی خود استفاده کرده و ار سرگذشت آنها عبرتی برای خود و مشکلات خود بیابیم.
نکته جالب دیگری که گاها موجب مشغول شدن فکر به خود میشود نامی است که بر این دیار جدا مانده از مام وطن گذاشته اند و آن افغانستان است. چرا که اگر مراد نام قبیله پشتون” اَوقان” باشد که بایستی آنرا ” اَوقانستان” نامید. پس گویا برنامه آن بوده که این مردم ستمدیده همیشه در شیون و افغان بعلت بدبختی های خود باشند که آنرا افغانستان نامیده اند، امید آنکه با تعامل با یکدیگر و استفاده از تجارب و عبرت از سرنوشت این سرزمین غریوستانی شود که همیشه غریو شادی ساکنانش موجب فخر ساکنان فلات ایران گردد.
و اما نکته جالب که چندی پیش با آن مواجه و سبب شد از این فرصت استفاده کنم وجود شخصیت ملاعمر سنگسری است. چرا که گویا سنگسر نام سه منطقه در ایران و عراق(اقلیم کردستان) و همین به اصطلاح افغانستان است و نکته عجیب در هر سه نقطه آنکه مردمان جدی ، کوشا و فعال (جدا از گرایشات فکری و اعتقادی شان) از آنجا برخاسته اند. بزرگان و مشاهیر سنگسر ایران بر کسی پوشیده نبوده و در این مجال نیاز به بحث در مورد آنان نیست. معروف سنگسر افغانستان که امروزه دنیا به دنبال اوست و او علی رغم شهرتش هنوز چهره از جهانیان نهان دارد و شهرتش را از فرماندهی و سرکردگی یکی از بزرگترین حرکتهای مسلحانه دنیای امروز که همان جنبش طالبان باشد دارد. از سنگسر عراق نیز در همین چند سال پیش مردی قیام کرد که دعوی امام زمان بودن و مهدی بودن داشت که دوستان می توانند سرنوشت و حکایت وی را در اینترنت جستجو کنند و وی نهایتا نوسط صدام به قتل رسیده و شهر سنگسر نیز ویران وبا خاک یکسان گردید که گویا اخیرا آن شهر رو به آبادی گذاشته است. بهر حال وجود همین اَوقان ها یا افغانستانی های عزیز در شهر ما میتواند عامل محرکی برای بازشناسی و مطالعه در مسائل فرهنگی و … شود که روی دیگر سکه نالیدن و غر زدن می تواند باشد. البته امیدوارم دوستان اَوقان (افغانستانی) ما بتوانند از این فرصت اطلاعات بیشتری از زبان و فرهنگ و به ویژه سنگسر افغانستان به ما بدهند.

برچسب‌ها:, ,


5 پاسخ به “نگاهی فرهنگی به مساله اتباع افغانی”

  1. سه حرفي گفت:

    سلام.این مقاله برای من بسیار جالب بود وخواندنی..امیدوارم باز هم از این مقالات استفاده شود..چشم ها را باید شست جور دیگر باید دید..بالاخره یک دیدگاه متفاوت در مورد اتباع شنیدم..امید که موفق باشید وباز هم برایمان بنویسید

  2. حامدی گفت:

    وقتی خودمان تلاش میکنیم ملا عمر تروریست را با اینگونه دلایل آبکی از خود بدانیم دیگران حق دارند به ما لقب … بدهند.
    سنگسر نیوز با انتخاب این مقاله از چشمم افتادی

  3. hamid sangesar گفت:

    با سلام . اقای دکتر شما فرهنگ سنگسر خودمون رو با افغانستان و عراق یکی میکنید ؟
    کجای فرهنگ این کشورها با سنگسر ما شبیه ؟
    حتما هم میگید چون فرهنگ ما با این ها شبیه هست پس وجود این همه برادران و خواهران افغان توی شهرمون عادی و باید وجود داشته باشه .
    ما کلی اصرار داریم که فکری برای این افاغنه بشه و از سنگسر خارجشون کنن ، شما میگی فرهنگ و زبانشون با ما یکی ه ؟

    با نظر زهرا خانم موافقم ،به گمانم سایت سنگسر نیوز باید در انتخاب مقالات بویژه گفتمان فرهنگی دقت بیشتری نماید

  4. بیدقی فر گفت:

    سلام و سپاس دکتر
    جالبه افغانستانو نمیدونستم
    بله میتونه اشاعه و شباهت فرهنگی هم وجود داشته باشه

  5. زهرا گفت:

    آقای دکتر !!!
    سنگسر ایران ،سنگسر افغانستان وسنگسر عراق فقط و فقط یک تشابه اسمی این سه مکان میباشد چه ربطی به تشابه فرهنگی دارد؟
    یا ملا عمر این قاتل هزاران مسلمان شیعه افغانستان چه وجه مشترکی با فرهنگ اهالی مهدیشهر میتواند داشته باشد؟
    آیا میدانید چهار واژه در گویش سرخپوستی وجود دارد که در گویش سنگسری با همان معنی کاربرد دارد؟ در انگلیسی هم پیدا میشود در اسپانیولی هم هست در ژاپنی در چینی …پس باید گفت با ما تشابه فرهنگی دارند؟
    به گمانم سایت سنگسر نیوز باید در انتخاب مقالات بویژه گفتمان فرهنگی دقت بیشتری نماید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تبلیغات