تاریخ : ۱۰ فروردین ۱۳۹۶
خیابان امام

دکترای مهندسی عمران، عضو هیات علمی و مدیر گروه عمران دانشگاه آزاد مهدیشهر

آغوش خیابان امام می توانست با روی گشاده تری برای واردشوندگان جلوه کند و اصل دعوت کنندگی شهر را به منصه ظهور در آورد. خیابانی که پیاده روهای آن عریض تر از وضع موجود باشند و احساس آرامش خاطر بیش تری برای استفاده کنندگان و عابران به همراه بیاورد، به گونه ای که درختان آن نه تنها مزاحم تردد نباشند، بلکه جلوه ای برتر از شکوه و زیبایی منظر شهری را ارائه دهند. این دعوت کنندگی باعث اشتیاق بیشتر خریداران کالا و منافع بیش تر برای کسبه راستای آن خیابان می شود. بعلاوه، تردد روان تر خودرو ها و احساس آسودگی خاطر بیش تر در رانندگی نیز از دیگر مزایای عریض تر بودن خیابان مذکور است، چراکه تمرکز  نهادهایی نظیر بانکها و بازار خرید در این مسیر موجب حجم بزرگ تقاضای تردد و پارک خودروها است.

جهت روشنگری اندیشه ها، یک مورد عینی را نقل می کنم. در شهر سمنان تا 20 سال پیش ، به دلیل کم بودن وسیله نقلیه، ترافیک خودروها، آنچنان روان بود که با وجود معابر کم عرض، هیچ نیازی به چراغ قرمز در شهر وجود نداشت؛ اما امروز، با وجود همه تعریض هایی که در معابر شده و ایجاد مسیرهای جدید، باز هم مشکل ترافیک در ساعاتی از روز کلافه کننده است. هدف از ذکر این مثال صرفا پیش بینی ترافیک آینده شهر مهدی شهر است.هیچ اندیشیده ایم که ما و نسل آینده، درون شهری که امروز طرح کرده ایم، با چه کیفیتی تردد خواهیم داشت؟ ما در قبال آینده شهر کهن و در قبال فرزندانمان مسئولیم.

آنان که بودجه را بهانه عدم تعریض خیابان مذکور عنوان می کنند، آیا اندیشیده اند که چگونه شهرهای مجاور دست به چنین کارهایی زده اند؟ بعلاوه، صرفنظر از بحث مدیریت درامد زایی شهرداری برای برون رفت از مشکلات فعلی، اگر در شرایط اقتصادی کنونی امکان تعریض در یک بازه زمانی کوتاه برای دست اندرکاران و تصمیم گیرندگان مهیا نباشد، چرا این موضوع به مرور زمان و با سعه صدر مدیریت نشود؟ براستی در شرایط فعلی، شاید کمتر کسی انتظار تعریض در یک شب دارد، ولی تنگ نظری و عدم آینده نگری امروز با ساخت و ساز بدون عقب نشینی کافی، گام دیکری در کاهش کیفیت زندگی شهروندان در فردایی نزدیک و مهاجرت شهروندان خواهد بود. در روزهای پیشین، حساسیت و اولویت بیشتری برای مسیر میدان شهدا تا میدان امام وجود داشته که دست کم این مسیر نسبتا کوتاه از وضعیت بغرنج رها گردد. برای این منظور جمع کثیری از دلسوزان فرهیخته و کارشناسان مرتبط و حتی مقامات اداری با صرف ساعتها وقت، یکصدا بانگ برآوردند که تعریض مکفی این مسیر از مطالبات خردمندانه و نیازهای مبرم شهر است. این در حالی است که واقعه یا فاجعه غم انگیز این خیابان همچنان جاری و ایده عدم تعریض مکفی، حاکم و استوار شده است.

برچسب‌ها:, ,


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تبلیغات