تاریخ : ۲۳ مرداد ۱۳۹۲

ضمن عرض تبریک و آرزوی توفیق برای منتخبین شورای اسلامی دوره چهارم شهر مهدی شهر، در زمینه وظایف و اختیارات شورای اسلامی شهرها، طبق ضوابط موجود چند کلامی را جهت اطلاع هرچه بیشتر مخاطبان محترم یاد آور میشود.

وجاهت قانونی شورا طبق اصل هفتم قانون اساسی ایران بر اساس دستور قرآن کریم: «و امرهم شوری بینهم» و «مشاورهم فی الامر» نشأت می گیرد که در آن از شورا ها به عنوان ارکان تصمیم گیری و اداره امور یاد می شود.

بر این اساس، عین عبارت اصل یکصدم قانون اساسی کشورمان به صورت ذیل است:

 برای پیشبرد سریع برنامه های اجتماعی ، اقتصادی ، عمرانی ، بهداشتی ، فرهنگی ،آموزشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم با توجه به مقتضیات محلی ، اداره امور هر روستا ، بخش ، شهر ، شهرستان یا استان با نظارت شورایی به نام شورای ده ، بخش ، شهر ، شهرستان یا استان صورت می گیرد که اعضای آن را مردم همان محل انتخاب میکنند .

همان طور که ملاحظه می شود دامنه عملکرد شورا طیف گسترده ای از ابعاد و شئونات زندگی مردم شهر را تحت الشعاع قرار می دهد. شاید بتوان گفت اصل یکصد و سوم قانون اساسی قوی ترین بند در باب توانایی شورا است که بیان می دارد:

«استانداران، فرمانداران، بخشداران و سایر مقامات کشوری که از طرف دولت تعیین می شوند در حدود اختیارات شوراها ملزم به رعایت تصمیمات آنها هستند.»

از عبارت فوق چنین به نظر می رسد که شورا ها تمثال کوچکی از مجلس شورای اسلامی هستند که توان مصوب نمودن قوانین را دارند و مقامات مسئول محلی (دولتی) ملزم به اجرای قوانین مصوب شورای شهر هستند و البته  طبق اصل یکصد و پنجم، تصمیمات شوراها نباید مخالف موازین اسلام و قوانین کشور باشد. اینکه در جامعه امروز این حقیقت تا چه حدی مصداق عملی دارد و موانع احتمالی در پیاده سازی آن کجاست، در این نوشتار مورد بحث نیست و به خوانندگام محترم واگذار میشود.

با لحاظ کردن موارد فوق الذکر، پر واضح است شورای اسلامی شهر، شهرستان و استان از نظر قانون اساسی مقدس جمهوری اسلامی ایران دارای حیطه وظایف وسیع و قدرت تحول مؤثر است. در ادامه به برخی از موارد مطرح در «قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران» مصوب 1/3/1375 و اصلاحات آتی آن می پردازیم. یاد آور می شود قانون مذکور حدود 70 صفحه است که علاقه مندان می توانند از سایت وزارت کشور اصل آن را اخذ نمایند.

ماده 71 قانون مذکور برخی از وظایف شورای اسلامی شهر را به صورت زیر بیان میدارد:

1-     انتخاب شهردار برای مدت 4سال

2-     بررسی وشناخت کمبودها ، نیازها و نارسائیهای اجتماعی ، فرهنگی ، آموزشی ، بهداشتی ، اقتصادی و رفاهی حوزه انتخابیه و تهیه طرحها و پیشنهادهای اصلاحی و راه حلهای کاربردی در این زمینه ها جهت برنامه ریزی و ارائه آن به مقامات مسئول ذیربط .

3-     برنامه ریزی درخصوص مشارکت مردم در انجام خدمات اجتماعی ، اقتصادی ، عمرانی ، فرهنگی ، آموزشی و سایر امور رفاهی با موافقت دستگاههای ذیربط .

4-     تأیید صورت جامع درآمد و هزینه شهرداری که هر شش ماه یک بار توسط شهرداری تهیه می شود و انتشار آن برای اطلاع عموم و ارسال نسخه ای از آن به وزارت کشور .

5-      (الحاقی6/ 7/1382) – شورا موظف است در پایان هر سال مالی صورت بودجه و هزینه خود را جهت اطلاع عموم منتشر نماید و نسخه ای از آن را جهت بررسی به شوراهای شهرستان و استان ارسال نماید.

6-      بررسی و تأیید طرح های هادی و جامع شهرسازی و تفصیلی و حریم و محدوده قانونی شهر ها پس از ارائه آن توسط شهرداری و ارسال به مراجع ذیربط قانونی جهت تصویب نهایی.

7-     استانداران، فرمانداران ، بخشداران و سایر مقامات کشوری که از طرف دولت تعیین می شوند در حدود اختیارات شوراها ملزم به رعایت تصمیمات آنها هستند .موارد تخلف به مقامات مافوق اعلام و در مراجع ذی صلاح رسیدگی می شود .

البته موارد مهم بسیار دیگری نظیر تصویب طرح حدود شهر، تصویب بودجه سالانه شهرداری، تصویب معاملات شهرداری و نظارت برآن، نظارت بر امور شهرداری در حوزه بهداشت شهر، نظارت بر اماکن عمومی شهر، تصویب قوانین جهت زیبا سازی شهر و… نیز وجود دارد که مجال ارائه آن نیست.

در مجموع می توان گفت، همانگونه که مردم با مشارکت خود نمایندگان را جهت انجام امور اداره شهر خود انتخاب می کنند، در عوض انتظار دارند آنان نیز تا حد امکان به بهبود وضع شهر و اعتلای رفاه عمومی کوشا باشند و بعلاوه برای تنویر افکار، مطابق قانون هر شش ماه یکبار بیلان کار شهرداری و همچنین در پایان هر سال مالی صورت بودجه و هزینه شورای شهر را جهت اطلاع عموم منتشر کنند. قضاوت اینکه این موضوع در دوره های قبلی شورای مهدیشهر تا چه حد محقق شده است را به خوانندگان ارجمند واگذار می نمایم.

امید است شورای منتخب نسبت به اطلاع رسانی تنگاتنگ امور شهری و عملکرد حوزه های شهری به شهروندان از طرق مختلف از جمله فن آوریهای نوین (اینترنت) و جلب مشارکت ایشان در ابعاد متنوع مدیریت شهری (آنگونه که در شعارهای تبلیغاتی برخی نمایندگان نیز عنوان شد) بطور شایسته گام بردارد و با تصمیمات قوی و منطقی و رایزنی با مقامات محلی و مسئولین دولتی، توجه کافی به بهبود امور شهر و تبلور خواسته های بحق مردم با اجرای تصمیمات مصوب، توأم با نظارت و پیگیری مداوم، مبذول دارند.

برچسب‌ها:, ,


یک پاسخ به “نیم نگاهی به اختیارات و وظایف شورا”

  1. مسعود بابائی گفت:

    درود بر اقای دکتر حمید بیرقی
    به امید موفقیت روز افزون شما و استفاده از تجربیات جناب عالی در رشد و ابادانی شهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تبلیغات