تاریخ : ۲۴ اسفند ۱۳۹۹
کد خبر: 11123
کتاب “زبان سنگسری” طی مراسمی رونمایی شد
کتاب زبان سنگسری با عنوان "چگونه بخوانیم و بنویسیم" تألیف علی عبدالحسینی در مراسمی با حضور مسوولان شهرستان مهدیشهر رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان، نویسنده کتاب زبان سنگسری و سرپرست انجمن شعر و ادب مهدیشهر در این مراسم در سخنانی گفت: زبان سنگسری یکی از زبان های ایران باستان است که در سال ۱۳۹۵ توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران با عنوان “زبان سنگسری” به شماره ۱۳۹۷ به عنوان یک اثر ملی در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسیده است.
عبدالحسینی افزود: زبان سنگسری، اصلی ترین عامل همبستگی اعضای این ایل بزرگ و با پشتوانه است و اگر این ایل بخواهد تمام میراث پر افتخار و غنای تاریخی خود را حفظ کند به طور قطع باید برای حفظ زبان خود اهمیت فوق العاده قائل شود؛ چون بدون زبان حفظ و انتقال این اصالت فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی ممکن نیست.
وی خاطرنشان کرد: هم اکنون این زبان به مثابهء شیرازه تاریخ و فرهنگ این قوم است و این عامل وحدت، ابزار بیان و ظهور فرهنگ اصیل عشایری بیش از پیش، در معرض تهدید جدی قرار دارد.
عبدالحسینی اظهار داشت: زبان سنگسری جزئی از زبان هایی است که به شدت در خطر فراموشی و از بین رفتن قرار دارد است و اگر قرار است زبان سنگسری محفوظ بماند باید مکتوب شود.
حسن مرادی از اعضای انجمن شعر و ادب مهدی شهر نیز گفت: طبق پژوهش های گویشوران زبان سنگسری از تعداد ۵۴۷ خانوار نمونه، فقط حدود ۳۸ درصد از والدین در منزل باهم سنگسری صحبت می کنند، با توجه به آمار صورت گرفته و میزان تهدید های پیش رو بلندترین سقوط آزاد به ورطه میرایی برای این زبان زنده کهن نهایتاً در ۲۵ تا ۳۰ سال آینده قابل پیش بینی است.
این کتاب در مجتمع فرهنگی هنری نیستان مهدی‌شهر و در همایش زبان سنگسری رونمایی ‌شد.

هدف از تألیف این کتاب توجه به زبان مادری و آموزش زبان سنگسری عنوان شده و نگارش این کتاب در راستای حفظ و احیاء زبان سنگسری صئرت کرفته تا نسل جدید و علاقمندان به زبان سنگسری، بتوانند با این زبان آشنا شوند.

کتاب زبان سنگسری

برچسب‌ها:,


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تبلیغات