تاریخ : ۳۰ آبان ۱۳۹۵

?با سلام درود به همه شما همشهریان و اعضای گروه مردمی قدیمی هوا و خدمت آقای پروفسور عباس پورهاشمی و با تشکر از اینکه وقتشان را در اختیار ما گذاشتند.
?- بنده هم عرض سلام و احترام دارم خدمت همه مهدی شهری ها که وارثان فرهنگ و تمدن تاریخی سنگسر بزرگ هستند.

?بیوگرافی خودتون رو لطفا بفرمائید؟

?- من در شهریور سال ١٣۵٣ در تهران و در یک خانواده سنگسری به دنیا امدم و پس از طی دوره متوسطه وارد دانشگاه شدم و ابتدا علاقه مند به رشته علوم سیاسی بودم و پس از طی دوره لیسانس، و در سال ١٣٨٠ در مقطع فوق لیسانس با کسب عنوان دانشجو برتر از دانشگاه علامه طباطبایی فارغ التحصیل شدم. ان سالها مقطع دکترا در دانشگاه ما وجود نداشت و من مجبور شدم برای طی دوره دکترا به فرانسه عزیمت کنم. با طی کردن یک دوره شش ماهه زبان فرانسه وارد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه نانسی فرانسه شدم و در انجا به رشته حقوق بین الملل علاقه مند شدم و تصمیم گرفتم دوباره در مقطع فوق لیسانس حقوق بین الملل بخوانم. با اینکه زبان فرانسه را تازه اموخته بودم و درس های مقطع فوق لیسانس مشکل هم بود ولی به لطف خدا یکساله در این مقطع کارشناسی ارشد فارغ التحصیل شدم و در سال ١٣٨٢ وارد مقطع دکترا در دانشگاه استراسبورگ فرانسه شدم و توانستم رساله دکترا را در طول ٢ سال با نمره عالی و تبریک هیات داوران به پایان برسانم و در سال ١٣٨۴ به ایران برگردم. از همان سال عضو هیات علمی واحد علوم تحقیقات دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران شدم . بعد از گذشت ٨ سال احساس کردم سرعت و پیشرفت علمی و عدم دسترسی به منابع جدید در حقوق بین الملل من را به سمت تکرار مکررات می برد از این رو تصمیم گرفتم که در سال ١٣٩٢ برای گذراندن دوره فوق دکترا عازم کانادا شوم و در سال ١٣٩۴ این دوره را به اتمام رساندم و عضو مرکز مطالعات حقوق بین الملل دانشگاه یوکم کانادا شدم. از سال ١٣٩۴ تصمیم گرفتم یک نیمسال تحصیلی را برای ادای دین به کشورم در دانشگاه علوم و تحقیقات برای مقاطع ارشد و دکترا تدریس کنم و نیمسال دوم را در کانادا سپری نمایم.

?ویژگیهای یک وکیل خوب به نظرتون کدامند؟

?- از نظر من وکیل در درجه اول باید عدالت را در درون خودش ایجاد کند و با تمرین و ممارست انرا ملکه درونی خودش سازد. اگر وکیلی عدالت را در خودش و در درونش نهادینه نکند نمی تواند مدافع حق و عدالت باشد. از این روست که وکیل یکی از اسامی خداوند متعال است و وکیل باید مظهر عدالت خداوند در زمین باشد. برای نهادینه کردن عدالت در درون خود، وکیل باید همواره بر نفس خود مسلط باشد و بتواند با تمرین و ممارست خود را مهار کند. علاوه بر ان همواره به دنبال علم و دانش باشد و هرگز از ادامه مطالعه و کسب دانش دانش بازنماند. بنابر این خودسازی ، عدالت محوری و دانش جویی مهمترین ویژگی های یک وکیل خوب است .
?ورزش مورد علاقه شما چی هستش ؟چقدر اهمیت میدید به ورزش؟؟
?- من به لحاظ وابستگی فرهنگی و سنتی خودم به سنگسر اساسا عاشق طبیعت هستم و کوهنوردی و پیاده روی در طبیعت را بهترین ورزش می دانم و ورزش را نه به عنوان یک امر تفننی بلکه به عنوان بخشی از زندگی روز مره انجام می دهم.
?نظر شما درباره این جمله که “مشاغل حقوقی انسان را سنگ دل میکند” چیست؟

?- حقوق گرچه خود اسیر متن و نص است و به قول بزرگان حقوقدان تابع نص و متن است ولی حقوق ابزاری برای اجرای عدالت است و عدالت به معنای وضع کل شی فی موضعه و اعطاء کل ذی حق حقه یعنی هر چیزی را در جای مناسب خود نهادن و حق هر صاحب حقی را به او دادن. بنابر این با این نگاه به عدالت، مشاغل حقوقی هرگز انسان را سنگدل نمی کند بلکه به انسان پویایی و حرکت می بخشد.

?دوست دارید به چه زمانی برگردید؟
?- تفسیر و نگاه من به زمان کمی متفاوت است. من ساعت و زمان را امری نسبی می دانم که وضعی و اعتباری است. از نظر من زمان با مفهوم حرکت به معنای حرکت جوهری نظریه ملاصدرا قابل فهم تر است. بنابر این من زمانی را دوست دارم که حرکت به جلو می کنم و زمانی را حرکت به جلو ندارم را دوست ندارم. بنابر این تصور اینکه زمان به عقب برگردد که امری محال است ، حالی را دوا نمی کند، من به اینده نگاه می کنم.

? اگر دوران قبل برگردید همین حرفه را انتخاب میکنید؟؟
?- بله حتما

?مشوق شما در طول زندگیتان چه کسی یا چه کسانی بوده اند ؟؟

?- گر چه در زندگی ام همواره خودم را مدیون معلمان، اساتید ، دوستان و خانواده ام می دانم که فضای پیشرفت را برای من فراهم ساختند ولی همواره مشوق اصلی زندگی “خودم ” بودم. البته امیدوارم این جمله من را حمل بر خودپرستی نکنید ولی از زمانی که خودم را شروع به شناختن کردم ، در درونم میل به پیشرفت شعله ور شد و این که می فرمایند خود شناسی خدا شناسی است رازش همین است. هر چند بنده اول راه هستم و مسیر سختی فرا رو است.

?وضعیت رشته حقوق و حقوقدان در ایران را چطوری میبینید؟؟
?- حقوق در ایران در جاده ای پر فراز و نشیب حرکت می کند. هم از نظر تئوریک و هم از نظر عملی نیاز به همت بیشتری دارد. احقاق حق و اجرای عدالت نیاز به مجاهدت و سخت کوشی دارد. امیدوارم همه دست اندر کاران اجرای عدالت اعم از حقوقدانان، قضات و وکلا برای احقاق حق به چیزی جز اجرای عدالت نیاندیشند.

?زیباترین شعر یا جمله ای که همیشه در ذهنتان و بر زبانتان جاری هستش را میتونید بگید؟؟

?- این شعر شهریار که خیلی دوستش دارم:

گر زمین دود هوا گردد همانا آسمان
با هیمن نخوت که دارد آسمانی میکند
سالها شد رفته دمسازم ز دست اما هنوز
در درونم زنده است و زندگانی میکند
با همه نسیان تو گویی از پی آزار من
خاطرم با خاطرات خود تبانی میکند
طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند
آنچه گردون می کند با ما نهانی میکند
شهریارا گو دل از ما مهربانان مشکنید
ورنه قاضی در قضا نا مهربانی میکند .

?بزرگترین آرزوی شما چی هستش ؟؟
– روزی است که عدالت فراگیر شود و مردم جهان به خاطر بی عدالتی و ظلم و ستم رنج و عذاب نکشند. واقعا رنج اور است که می بینم نظام جهانی نابرابر و زور محور روزانه انسانهای بی گناه را در کشورهای مختلف به خاک و خون می کشد و کودکان بی گناه را از ادامه زندگی باز می دارد و زنان و مردان را خجل می سازد و شرافت و کرامت انسانی را پایمال می کند. به اروزی روزی هستم که عدالت جهانی و فراگیر شود و کرامت و شرافت انسان به عنوان بالاترین مخلوق در جای خود قرار گیرد.

?اوقات فراغت خودتون رو چطوری سپری میکنید؟
?- من عاشق کتاب و مطالعه هستم و مطالعه را بزرگترین تفریح می دانم ولی فکر کنم چون در روز سینما به دنیا امدم علاقه زیادی به دیدن فیلم سینمایی هم دارم.

?توصیه شمابه عنوان یک استاد دانشگاه برای دانشجویان رشته حقوق چیست؟
?- رشته حقوق یکی از بهترین رشته های دانشگاهی است که می تواند فرصت شغلی نسبتا خوبی را برای فارغ التحصیلان ان به دنبال اورد. ولی اگر کسی وارد رشته حقوق شود برای به دست اوردن پول و ثروت هم خودش را نابود می سازد و هم دیگران را. خودش را نابود می کند چون مجبور می شود برای کسب مال، شرافت و عدالت خود را بفروشد که واقعا ضرر کرده است و هم دیگران را نابود می کند چون مجبور می شودحق صاحب حقی را به غیر صاحب حق بدهد. ولی اگر برای احقاق حق و افزایش روحیه عدالت محوری دانشجو حقوق می شود هم خودش رشد می کند و هم جامعه خودش را به سمت عدالت می برد و سبب پیشرفت جامعه می شود.

?رمز موفقیت در زندگی چیست؟
?- گام اول : توکل به خدا و خود شناسى است. ما باید در درجه اول نقاط قوت وضعف خودمان را بشناسیم. انسان کتاب ناخوانده است. پر است از خوبی ها و بدی ها. خوبی هایمان را رشد بدهیم و بدی هایمان را کم کنیم.
گام دوم: در زندگی هدف داشتن است. ما باید در زندگی هدف داشته باشیم. زندگی بدون هدف زندگی پوچ و بیهوده است.
گام سوم : در زندگی باید برنامه داشته باشیم. بر اساس هدف خودمون درباره این چند موضوع باید برنامه داشته باشیم: درباره کسب علم و دانش، درباره شغل و کسب درامد، درباره رشد روحی و معنوی ، درباره سپری کردن اوقات فراغت و تفریح و بالاخره درباره ارتباطات بین دوستان و خانواده

گام چهارم: تلاش برای اجرای برنامه ها و استمرار و پشت کار داشتن و نهراسیدن از شکست که شکست رمز پیروزی است.

?با تشکر که وقت ارزشمند خودتان را در اختیار ما قرار دارید
– بنده هم از شما ممنونم و برای همه همشهریانم ارزوی پیشرفت ، موفقیت و سعادت را دارم.

تهیه و تنظیم سید ابوذر ساداتی
گروه مردمی قدیمی هوا
https://telegram.me/joinchat/BTr20DvgpEXP0VOJTj6THA

برچسب‌ها:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تبلیغات