تاریخ : ۱۷ آذر ۱۳۹۱
کوه زاده ای با دلی نرم
استاد مجید درخشانی

استاد مجید درخشانی ، نوازنده و آهنگساز از سنگسر و خاطرات کودکی اش میگوید

کودکی من در سنگسر گذشت . یکی از ویژگی های خاص سنگسر ، اختلاف آب و هوایی این منطقه است . اگر چند کیلومتر به سمت سمنان بروید با هوایی گرم و خک روبرو میشوید و اگر به سمت مازندران بروید ، هوای خنک و شرجی ساری را تجربه میکنید . این اختلاف هوا برای گردشگران جذاب است چون در هوای گرم تابستانی میتوانند به هوای خنک دسترسی پیدا کنند .
البته دیدن غار دربند نیز خالی از لطف نیست . هر چند من سالهاست که به این غار نرفته ام و نمیدانم که الان چه وضعیتی دارد ، یکی از تفریحات نوجوانی ام همراه با دوستانم این بود که به داخل غار دربند میرفتیم .مردم سنگسر مانند ایل های بختیاری ییلاق و قشلاق داشتند و کار اصلی شان دامداری و کشاورزی بود .من هم این سفرهای ییلاقی و قشلاقی را به یاد دارم .
شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که من در یکی از همین ییلاق ها به سمت سنگسر در کوهستان به دنیا آمدم ، در جایی غیر از بیمارستان ، درست در دل طبیعت .
تولدم در کوهستان همیشه من را به یاد این شعر لایق شیرعلی ، شاعر فارسی گوی تاجیک می اندازد که : ما کوه زاده اما دل های نرم داریم .
شاید به همین دلیل است که کوه برای من جذابیت خاصی دارد .البته هیچوقت جرات نکرده ام مانند بعضی از افراد به کوه های بلند صعود کنم . شاید هم یکی دیگر از دلایلش محصور شدن سنگسر در کوه و کودکی من در کوه باشد . سنگسر به دلیل امنیت حاصل از وجود کوه ها منطقه منتخب سکاها برای زندگی بوده است . به همین جهت ، قدمت زیادی هم دارد . یکی دیگر از ویژگی های این منطقه گویش خاص آن است . اینجا گویشهای هر ده کیلومتر تا به اندازه ای با هم متفاوت است که مردم زبان یکدیگر را به درستی متوجه نمیشوند . ویژگی آن صرف شدن فعل و فاعل و مفعول است . یعنی مانند زبان آلمانی متوجه میشوی که فاعل فعل به کار رفته مرد است یا زن . البته در زبان پهلوی هم اینگونه بوده است . یادم است در دوران دانش آموزی ام در سمنان ، وقتی معلم مان لغات جدید کلیله و دمنه را برایمان میخواند ، ما بچه های سنگسر به راحتی آنها را می فهمیدیم . یعنی درست همان کلماتی بودند که ما هم به کار میبردیم و نیازی به معنی نداشتیم . کتاب های پژوهشی در زمینه گویش های این منطقه بسیار زیاد است .
از کودکی هایم در سنگسر که بگذریم ، باید به اقامتم در سمنان اشاره کنم . سنگسر جای کوچکی بود به همین دلیل ما برای تحصیل به سمنان میرفتیم . یکی از بهترین خاطرات من معلم زبانم آقای کفامنش بود . ایشان در کلاس زبان ، یک گرام همراه خودش می آورد و کارهای بسیار خوب موسیقی کلاسیک مثل شور امیرف ، سمفونی بتهوون را در آن زمان که محدودیت های خاص خودش را داشت برایمان پخش میکرد . این برای من جالب بود که کسی در سمنان این چنین از موسیقی آگاه است . من در خانه ای بزرگ شدم که در آن همیشه رنگ و بوم وجود داشت و در کل فضای هنری غالب بود . ولی من مایل بودم که تحصیلات آکادمیک را در زمینه موسیقی ادامه بدهم زیرا آن زمان در سمنان استادی که به طور آکادمیک موسیقی کار کند ، نبود . به همین دلیل بود که پس از دیپلم با هدف تحصیل در هنرستان موسیقی یا دانشکده موسیقی به تهران آمدم. در دوران دانشجویی ام ، همزمان با تحصیل ، مربی نقاشی و موسیقی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بودم . در آن دوران فراغتی هم داشتم ، برای تدریس به کودکان به شهرهای مختلفی رفتم ، مناطق جنوبی کشور مثل بندر عباس و اهواز و خرمشهر و … و البته مناطق شمالی و خصوصا شهر خودم سنگسر .
تنها خلوتی که پارسال داشتم ، اقامت یک ساله ام در دهی به نام رودک (سمت اوشن فشن) بود . دهی بسیار قدیمی که حتی اهالی اش میگویند ، قدمت امامزاده اش به زمان سلجوقیان برمیگردد. در این یک سال منزلی بالای کوه گرفتم و در میان روستاییان و اهالی بسیار مهربان آنجا زندگی کردم . رودک شرایط خاص خودش را دارد . در این یک سال در آن طبیعت بسیار زیبا ، چه در تابستان و چه زمستان ، از نظر کاری برایم بسیار پر بار بود . این تجربه برایم بسیار با ارزش بود . بسیاری از دوستانم میگفتند : ما هم آرزوی زندگی در چنین مناطقی را داریم ولی جراتش را نداریم .
در هر صورت من چون وابستگی کار روزانه به تهران نداشتم، توانستم این فرصت را برای خودم مهیا کنم . الان دیگر در آن روستا و بالای کوه نیستم ، ولی در همان اطراف اقامت کرده ام .

( گرفته شده از روزنامه جام جم/3مرداد91)

با تشکر از حمید سنگسر

 

برچسب‌ها:


9 پاسخ به “کوه زاده ای با دلی نرم”

  1. محمددهباشي گفت:

    سلام استادان شاالله موفق باشی وجودت افتخارماسنگسریهاست

  2. محمود اشعاری گفت:

    با سلام به مدیریت محترم سایت و تشکر از مطالب شما؛ پیشنهاد می کنم در صورت امکان معرفی کاملی از مهدیشهری هایی که در زمینه های مختلف (علمی ، فرهنگی و…) مشغول به فعالیت موثر می باشند را جهت اطلاع رسلانی تحت عنوان آشنایی با مفاخر سنگسر و یا مشابه این عنوان نشر نمایید.ضمنا به موازات این پیشنهاد می توان به تحقیقاتی که در موضوع سنگسر (در زمینه های فرهنگ،آداب و رسوم، صنایع و … )در منابع مستند دانشگاهی یا نشریات و … پرداخته شده را با دیدگاه تحلیلی منتشر نمود.

  3. رها گفت:

    زنده باشی استاد

    دمی تَـــــــه گرم

  4. اسدی گفت:

    حرفی که از دل برآید لا جرم بر دل نشیند، و چه زیبا دستان هنرمندت در کنار گویش مهدی شهری چهره ی دیگری از هنر تو را به نمایش گذاشت، پاینده و جاودانه باشی …

  5. گل آقا گفت:

    من ندانم ز کجا وز چه رهی آمده ام
    من ندانم که کیم
    من فقط یاد گرفتم که تویی سنگسرم
    شاه بیت غزل زندگی ام

    علی حیدری پور

  6. بیرقی گفت:

    همه آنچه برای میهن عزیزم ایران ساختی و نواختی زیبا و روح نواز است.

  7. صمدیان گفت:

    وچه زیبا شعر لایق شیر علی (تهمینه) را با آهنگ زیبا ساختی که سهراب های زمان را باز گو میکند. با دل نرمت چون کوه استواری مجید عزیز پاینده باشی ..

  8. حمید م حسینی گفت:

    سلام
    سنگسر بنا بر محیط و مقتضیات سنتهای ایلی ، دامن پرمهری برای عروج و پیشرفت فرزندان خود بود .
    هم به وطن میبالیم و هم به فرزندان دردانه اش دروود و بدروووود

  9. سنگسری گفت:

    استاد درخشانی = افتخار سنگسری ها .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تبلیغات