تاریخ : ۱ بهمن ۱۳۹۵
یادی از ساختمان پلاسکو و آتش نشانان فداکار سنگسری

مدیرعامل بنیاد نیکوکاری امام صادق، پژوهشگر و فعال اجتماعی

ضمن تاسف و تاثر از پیشآمد رخ داده که منتج به مصدوم و شهادت شیرمردان آتش نشانی درساختمان  پلاسکو گردیده ، لازم دانستم درارتباط با این برج و مالکین آن عرایضی داشته باشم.

آن چه ملاحظه خواهید فرمود روایاتی است از مردم و مشاهدات گذشته این نگارنده. درنوجوانی (دهه40) در تهران چند ساختمان شاخص وجود داشت که از جمله ساختمان چند مرتبه و مرتفع ملک (که خودملک مرد خیری بشمار می رفت) درباغ صبا واقع بود. دیگر برج یا اولین آسمانخراش تهران آن عهد با نام پلاسکو، درمسیر دبیرستانم خوارزمی بود، گاها با ورود به آن برج، پاساژ طبقاتی و مدرن آن زمان را تماشا میکردم و خاطرات زیاد را به یاد می آورم. زمانی هم عده  زیادی از پرسنل سنگسری هژبر یزدانی در آن برج مستقر و در سه شیفت انجام وظیفه میکردند. ساخت این برج که چندین سال به طول انجامید درسال 1341 مورد بهره برداری قرار گرفت. اولین صاحب پلاسکو حبیب الله القانیان که مذهب کلیمی داشت و از طرفی در بازی آسیائی فوتبال که در تهران برگزار می شد، هرچند که برد با تیم ایران شد، القانیان از تیم اسرائیل حمایت کرده بود، این سبب شده بود مورد انتقاد شدید رهبران دینی  و نیز طرفداران فوتبال کشور گردد. ازاین رو که احساس خطر کرده بودند پلاسکو را در دهه 50 بامبلغ 20 میلیون تومان به هژبر یزدانی فروختند. اما دیری نپائید القانیان از فروش پشیمان و از تحویل ساختمان توسط عمال خود به مباشرین هژبر خودداری می نمود. ناچار عده کثیری از سنگسریها وارد عمل شدند و با بیرون راندن عوامل القانیان پلاسکو راتصرف کردند. همانها هم به عنوان پرسنل هژبر در آن ساختمان ماندگار شدند  و نفرات معدودی هم سرقفلی جهت کسب وکار خریدند. درمجموع اکثرا”باز نشسته شده اند. لیکن با یکی دو نفر از آنان در چند سال قبل صحبت داشتم کاسب آن محل بودند.

پلاسکو

ساختمان پلاسکوه در دهه 40

در پایان به یکی دو نکته اشاره می کنم . حبیب القانیان که بعداز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی اعدام شد. هژبر یزدانی هم فراری و به کشور دیگر مهاجرت کرد و این ملک در ابتدای انقلاب اسلامی دراختیار بنیاد مستضعفان قرار گرفت. دراین مورد بنیاد موظف بوده  احساس  مسئولیت کند تا درمقاوم سازی و رسیدگی این ابنیه با استاندارد دهه 30 را بازنگری یا مرمت و مقاوم سازی برابر آئینامه جدید ساختمان انجام می دادند که  اگر نداده باشند و این عرضم  صحت داشته باشد در این مصیبت چه پاسخی برای مردم دارند؟

پلاسکو

 

لازم است در اینجا درود بفرستیم بر تمام آتش نشانانی که در این واقعه از جان مایه گذاشتند و یادی کنیم از آتش نشانان سنگسری همچون علی اکبر سلمانیان، صمد سلمانیان، اصغر پور حسینی، نیر، ابراهیمی و دیگرانی که در زمانهای سابق به دلیل روحیه شجاعتشان جذب آتش نشانی تهران شده بودند و از میان آنها صمد سلمانیان اولین شهید آتش نشانی ایران لقب گرفت.

شهید صمد سلمانیان

شهید صمد سلمانیان

خدایا دراین روزها وشب ها صاحبان شهیدان را صبر اعطا فرما. بارالها این شهیدان رابه علی واولاد معصومینش مشهور ومشعوف بدار . یاکریم یارحیم یاارحم الراحمین مصدومین این حادثه راشفای عاجل مرحمت فرما

 

 

برچسب‌ها:, , , ,


این مطالب را هم بخوانید ...
  • ابزار همدردی با شهدای آتش نشان پلاسکو
  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    *

    تبلیغات