تاریخ : ۴ مهر ۱۳۹۳

سومین جشنواره تابستانه تاریخ ، فرهنگ و هنر سنگسر روز جمعه 7 شهریور 93 به همت جوانان فعال انجمن تاریخ، فرهنگ و هنر سنگسر و با استقبال چشم گیر مردم، مسئولین و اهالی فرهنگ و هنر در هتل زیبای سنگسر برگزار شد.

پس از تلاوت قرآن و سرود ملی جمهوری اسلامی و خوش آمد گویی مجری برنامه اسماعیل حاجعلیان ، آقای یداله حاجعلیان پژوهشگر سنگسری مطالبی در مورد تقویم سنگسری و برخی از مباحث تاریخی آن ایراد کرد.

در ادامه برنامه سید محمد شاهمیری ریاست وقت شورای شهر به مدعوین خیرمقدم گفت و مطالبی درباره اهداف و رویکردهای شورای شهر بیان کرد.

در بخش بعدی دکتر عباس رشیدی پژوهشگر سنگسری و از چهره های موفق و شناخته شده بین المللی درباره خود و فرزندانش که همگی موفق به کسب مدرک دکتری شده اند و فعالیتها و تالیفاتش دقایقی برای حضار سخنرانی کرد.

سپس حسین پوراسکندری به اجرای قطعه افتخار ایران به آهنگسازی استاد مجید درخشانی پرداخت که در وصف امام رضا (ع) سروده شده است.

در قسمت بعدی علی عبدالحسینی ریاست کنونی شورای شهر دقایقی درباره مشکلات عشایر ایل سنگسر سخنانی بیان کرد. وی عنوان نمود با وجود خشکسالی گذشته در صورتی که عشایر مورد حمایت قرار نگیرند احتمال از بین رفتن این فعالیت مولد و دیرپا کاملا جدی خواهد بود.

در بخش دیگر این مراسم، علی اکبر عاطفیان مدیر مؤسسه خیریه فدک ضمن بیان اهم فعالیت های مؤسسه در این سالها از عموم مردم تقاضای عضویت در این مؤسسه و مشارکت در انجام اعمال خیرخواهانه این موسسه را داشت.

در ادامه برنامه حامیان مالی جشنواره مورد تقدیر قرار گرفتند.

خسروی، نماینده مردم شهرستان های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم درباره پتانسیل های نهفته شهرستان سخن گفت.

در ادامه استاد فاضل مستخدمین حسینی به تک نوازی سنتور پرداخت که مورد استقبال حضار قرار گرفت.

در قسمت دیگر برنامه، دکتر بهروز مستخدمین حسینی دکتری روانشناسی از فنلاند و عضو هیئت اجرایی انجمن سنگسری های مقیم تهران درباره لزوم حفظ زبان سنگسری و خصوصا آموزش آن به کودکان  برای حضار سخنرانی کرد.

دکتر حسین خادمیان، دکتری ژنتیک از آمریکا نیز در این مراسم در یک پیام تصویری درباره پروژه های علمی در دست اجرای خود به مردم توضیحاتی داد.

سپس کلیپ کوتاهی از فعالیت های انجمن تاریخ ، فرهنگ و هنر سنگسر در چند سال اخیر پخش شد که مورد استقبال و تشویق حضار قرار گرفت.

در بخش دیگر مراسم، کرمعلی قندالی، ریاست سازمان امور عشایری کشور سخنرانی کرد و در رابطه با پیگیری جهت رفع مشکلات عشایر ایل بزرگ سنگسراز طرف سازمان متبوعش مطالبی عنوان کرد.

همچنین در این مراسم، چهره های سال سنگسر با لوح و تندیس مورد قدردانی قرار گرفتند.

1. پروفسور محمدقلی نادعلیان دکتری دامپزشکی و چهره ماندگار علمی کشور

2. استاد حبیب دانایی فرد هنرمند برجسته صنایع دستی کشور و پدیدآورنده نازک ترین لوح خشتی جهان منقش به آیاتی از قرآن کریم.

3. استاد کیوان مصباحی تنها استاد تمام خوشنویسی استان و عضو انجمن خوشنویسی ایران

4. دکتر پویان آزاده دکتری موسیقی و ثبت کننده موسیقی سنگسری در فهرست آثار ملی

5. حامد صداقتی قهرمان شمشیر بازی ایران وجهان

6. عبدالرفیع حقیقت ریاست انجمن دانش پژوهان ایران و مؤلف کتاب تاریخ سنگسر

7. محمود کسائیان مدیر موفق و نمونه هتل زیبای سنگسر

سپس نوبت به دکتر فریدون جنیدی ، ایران شناس ، نویسنده و مدرس دانشگاه ، مدیر بنیاد نیشابور و از پژوهشگران زبان باستانی ایران رسید تا درباره قدمت و پیشنینه سنگسر و زبان مردم این منطقه و ارتباطات آن با شاهنامه فردوسی مطالب مهمی را ایراد کند.

در بخش بعدی، حامد صداقتی قهرمان شمشیربازی کشور دقایقی درباره اتفاقات گروگانگیری اخیر مواردی را ذکر کرد و از عموم همشهریانش بابت اطلاع رسانی گسترده در فضای مجازی تشکر و قدردانی نمود.

گروه موسیقی تبلاج وابسته به آموزشگاه هنری آفتاب به سرپرستی یداله مصمم در ادامه برنامه  قطعاتی را به زبان سنگسری اجرا کردند که با استقبال گرم حضار روبرو شدند.

سپس خانم اصطلامی مدیر آموزشگاه هنری آفتاب ، تنها آموزشگاه هنری شهرستان، مقاله ای درباره لزوم حفظ فرهنگ و هنر بومی ایراد نمود.

استاد یداله مصمم و فائز عبدالحسینی نیز در ادامه قطعاتی از آلبوم جدید  ” ر روژ (روز کوچ) ”  را با صدای دلنشین ” ل له “برای حاضرین در سالن اجرا کردند که با تشویق گسترده حضار مواجه شدند. لازم به ذکر است  که این آلبوم به زودی روانه بازار میگردد.

سپس از هنرمندان و افراد برجسته حاضر در سالن نیز تقدیر به عمل آمد و در پایان مراسم 5 تخته پلاس خودرنگ سنگسری از طرف فروشگاه فرش خلی شکیل و 5 دستگاه ماشین لباس شویی از طرف شرکت مکس الکترونیک مهدیشهر به قید قرعه به حضار اهدا گردید.

نکات قابل توجه :

1. حضور تعداد زیادی از مردم ، مسئولین و اهالی فرهنگ وهنر از سراسر کشور که در نوع خود و در جشنواره های مشابه بی نظیر بود. به طوری که سالن 800 نفره محل برگزاری مراسم مملو از جمیعت شد و عده زیادی از مردم به صورت ایستاده مراسم را دنبال می کردند.

2. با اینکه مدت زمان کل برنامه حدود ۵ ساعت به طول انجامید اما به دلیل تنوع در بخش های مختلف برنامه ، حاضرین بدون خارج شدن از محل برگزاری مراسم تا اتمام مراسم در سالن حضور داشتند.

4. در خارج از سالن برپایی جشنواره و در محوطه حیاط هتل زیبای سنگسر نمونه ای از گوت (سیاه چادر) عشایر ایل سنگسر برپا شده بود که مورد استقبال گسترده مردم قرار گرفت. در این فضا با چای و آش سنتی، مراجعه کنندگان مورد پذیرایی قرار می گرفتند.

5. چهره های زیادی از مسئولین و افراد برجسته در این مراسم حضور داشتند که پروفسور محمدقلی نادعلیان دکتری دامپزشکی و چهره ماندگار علمی کشور، خسروی نماینده مجلس، کمیل کسائیان از سرمایه گذاران موفق سنگسری، اصابتی مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، اسماعیل غنیان مدیرکل سازمان تعاون کار و رفاه اجتماعی استان، قندالی ریاست سازمان امور عشایری کشور، جدیدی مدیرکل سازمان امور عشایری استان، جعفری چاشمی ریاست دانشگاه آزاد واحد مهدیشهر، علی رشیدی معاونت آموزشی دانشگاه آزاد واحد مهدیشهر، مهندس نظری نایب رئیس شورای شهر سمنان، حسین شهریاری عضوهیئت مدیره باشگاه نفت، فریدونی ریاست سازمان امور مالیاتی شرق تهران، عبدالرفیع حقیقت ریاست انجمن دانش پژوهان ایران، شاه حسینی مدیرکل کتابخانه های عمومی استان، استاد حبیب دانایی فرد، استاد کیوان مصباحی، مسلمان قائم مقام صدا وسیمای استان، عرب مدیرعامل شرکت توسعه مسکن استان، ذوالفقارخانی ریاست ستادهای انتخاباتی دکتر روحانی در استان، جمعی از پزشکان و اساتید دانشگاه، جمعی از مدیران شرکت های برتر ساختمانی استان، اعضای شورای شهر، اعضای مؤسسه خیریه فدک، حامد صداقتی قهرمان شمشیربازی کشور، دکتر پویان آزاده، احسان پورطاهریان معاونت فرهنگی شهرداری مهدیشهر، دکتر غنیان معاون امور استان های مجمع خیرین سلامت کشور،  دکتر عباس رشیدی، حامدی از انجمن سنگسریهای مقیم تهران، فریدون جنیدی مدیر بنیاد نیشابور، حسین اقیان شاعر سنگسری، ناصر صباغیان مؤلف سنگسری، دکتر صداقتی زبان شناس، پاکزادیان مدیر موزه عشایری ایل سنگسر، سید مسعود سیادتی ، دکتر مالکی، سید علی اکبر شاهورانی و مهندس آل بویه از جمله آنان بودند.

1

2

9

8

4

6

10

12

13

14

15

20


8 پاسخ به “گزارشی از برگزاری سومین جشنواره تابستانه تاریخ، فرهنگ و هنر سنگسر+تصویر”

  1. بیرون از وطن گفت:

    دوستان عزیزم
    کمی هم به این فکر کنیم که همین حالا…بله همین حالا اگر بیرون از استان از هرکی بپرسید رفتی مهدیشهر میگه: رفتم سمنان و بعدش شهمیرزاد.
    خود من صدها بار اینو از آدمای مختلف با گوشهای خودم شنیدم.
    به خدا قسم اسم مون بیرون از این مرزها اصلا برده نمیشه.فقط اگه بگین سنگسر ،نهایتش یه واکنشی نشون بدن.این تفرقه رو از دوستان فقط سنگسر یا سایت سنگسر نیوز بازخواست نکنین.برید یقه اونایی رو بگیرین که تب اول انقلاب گرفته بودشون.این حرف دوست آخریمون مثل این حرف مسئولینه که میگن چرا زنها رو به سالن های والیبال راه نمی دین ؟؟میگن چون الفاظ زننده اونجا رد و بدل میشه.خوب یکی بگه برید سالن هاتون رو پاک کنین نه که صورت مسئله رو .

  2. مهدیشهری گفت:

    من هم با همشهری منتقد موافقم. اینکه نیمی از پتانسیل شهر رو با حذف کردن نام مهدیشهر بریزیم دور کار درستی نیست. تو شرایط کنونی باید بیشتر دنبال اتحاد بود تا تفرقه.

  3. Faghat Sangesar گفت:

    همشهری منتقد عزیز ما هیچ مشکلی با مهدیشهر نداریم. هر جا صحبت از اسم رسمی شهر یا ادارات و سازمانهای دولتی باشه میگیم مهدیشهر و اگه صحبت از ایل یا عشایر و یا تاریخ و فرهنگ باشه میگیم سنگسر. امیدوارم از ما نخواین که پس فردا بگیم گوسفند مهدیشهری یا زبان مهدیشهری که واقعا بی معنیه.

  4. همشهری منتقد گفت:

    جناب مهندس حیدریه عزیز و آقای رشیدی گرامی چرا اینقد از نام مهدیشهر فراری هستین؟ که حتی حاظر نیستین تو خبری که از برنامتون زدین اسمی از مهدیشهر باشه.
    واقعا جای تاسف داره. من خودم اسم سنگسر رو دوست دارم اما نه اینکه کلا مهدیشهر رو بذارم کنار.

  5. Faghat Sangesar گفت:

    از کلیه دوستانی که تو برگزاری جشنواره با ما همکاری کردند نهایت تشکر و قدردانی رو داریم. از سنگسرنیوز هم بابت پوشش رسانه ای برنامه تشکر میکنیم

  6. حمید م حسینی گفت:

    سلام و درود
    دست مریزاد

    باشد که همیشه پیروز و پاینده باشید.

  7. Faghat Sangesar گفت:

    جناب آقای حامدی ، ما هم از جنابعالی و سایر اعضای هییت اجرایی انجمن سنگسریهای مقیم تهران بابت حمایت های همه جانبتون نهایت تشکر و قدردانی رو داریم

  8. بهنام حامدی گفت:

    هئیت محترم اجرایی برپاکنندگان سومین جشنواره فرهنگ و ادب و هنر سنگسر
    سپاس یزدان پاک که به ما آموخت احیاگر فرهنگ وهنر گذشتگان و ابا و اجداد خود باشیم و خوشا به سعادت افرادی که منافع همشهریان خود را بر منافع شخصی خویش ترجیع داده و همواره در تمامی دوران روزگار در موقعیتهای حفظ و تصاحب قدرت و منافع مادی نقش دلسوزان و حامیان زادگاه خویش را بازی نکردند .
    آفرین بر شما و تقدیر از شما و پدران و مادران تان که اینچنین گوهرینی را در دامان خود پرورده اند تا نسبت به احیائ فرهنگ و ارزشهای کهن باستان زادگاه خود و همچنین پر آوازه نمودن نام و یاد اجداد و نیاکان خویش قدم برمی دارند و سالیان متوالی نسبت به برپایی اینگونه جشنواره ها و همایشها و دعوت از فرهیختگان و نام آوران و نامداران و معرفی آنان به نسلهای جدید کوشا و تلاشگر بودند.
    گرچه در اینگونه همایشها عده ای قلیل که بعنوان سخنران غیر بومی و بظاهر دلسوزان شهر با مطرح نمودن نام ویاد چهره ها و شخصیتهایی که در جهت توسعه اجتماعی و فرهنگی زادگاه عزیزمان در گذشته کوشیده اند ولی به جهت افکار و عقاید خود که در این دوران مقبول نمی باشند سعی در تخریب همایش و بد جلوه دادن زحمات و تلاشهای دست اندرکاران ومسئولین اینگونه همایش ها داشته ولی نبایستی نیمه خالی لیوانی را نگاه کرد که زحمات و تلاشهای تلاشگران و مجاهدان احیاء گر فرهنگ و هنر زادگاه خود را ارج ننهیم و نادیده بگیریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تبلیغات