تاریخ : ۱ فروردین ۱۴۰۰
کیوان مصباحی
استاد خوشنویسی

استاد کیوان مصباحی در سال ۱۳۳۶ در سنگسر متولد شد . در همان دوران کودکی به همراه خانواده اش به گنبد کاووس رفت . از سن ۱۰ سالگی با هنر خوشنویسی آشنا شد. او از سال ۱۳۵۵ به طور غیر حضوری از خطوط استادان برجسته ای همچون مرحوم سید حسین و سید حسن میر خانی بهره برد.

در سال ۱۳۵۹ به انجمن خوشنویسان ایران راه یافت و در محضر خوشنویسان طراز اول کشور همچون استاد عبدا.. فرهادی ، استاد غلامحسین امیر خانی و استاد یدا… کابلی خوانساری خطوط نستعلیق و شکسته نستعلیق را فرا گرفت . کیوان مصباحی در سال ۱۳۶۳ دوره ممتاز خوشنویسی را به پایان رساند و سپس به تحقیق و بررسی در شیوه ی میر عماد سیفی قزوینی خوشنویس دوره صفویه ـ میرزا محمدرضا کلهر ـ عمادالکتاب و میرزا غلامرضا اصفهانی ، خوشنویسان دوره قاجاریه پرداخت . او در سال ۱۳۷۱ دوره فوق ممتاز را پشت سر نهاد و در تداوم راه ،پیروی از مکتب میرزا محمدرضا کلهر را در پیش گرفت .

وی البته ، تنها به هنر خوشنویسی بسنده نکرد.  او دستی هم در آواز دارد و در محضر استاد بی بدیل آواز ایران ، محمد رضا شجریان شاگردی کرده است .

استاد کیوان مصباحی ، شیوه ی جدیدی در تراش قلم را ابداع کرده و آن را “تراش مایل “ نامیده است . او این روش را با هدف سرعت بخشیدن به روند فراگیری نوآموزان خوشنویسی عرضه کرده ، اما نگران است که نکند خوشنویسان نوپا ، ابداع چنین روشی را به بر هم زدن شالوده و اساس هنر کهن خوشنویسی حمل کنند . او برای پیشگیری از چنین برداشتی می گوید ، با حفظ تمام جوانب و با احتیاط کامل ، اقدام به پیمودن راه جدید نموده است .

وی نخستین فردی است که در استان سمنان به درجه استاد تمامی در زمینه خوشنویسی نائل شده است .

کیوان مصباحی، مدرس دانشگاه بوده و تاکنون دو کتاب و ۱۰ مقاله در زمینه هنر خوشنویسی تالیف کرده است.

در اسفند ماه ۱۳۹۰ از استاد کیوان مصباحی به دلیل ۳۵ سال فعالیت هنری و تربیت شاگردان بسیار در زادگاهش مهدیشهر(سنگسر)تجلیل شد.

منبع:  وبلاگ به وقت سنگسر

برچسب‌ها:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تبلیغات