تاریخ : ۹ آبان ۱۳۹۱
کد خبر: 4583

به گزارش خبرنگار سنگسر نیوز، پنجمین جشنواره و آئین سنتی تیرمویی سیزده یکشنبه شب با حضور پرشور علاقمندان به فرهنگ بومی در محل هتل سنگسر برگزار شد. این جشنواره با همت موزه عشایری و شرکت توسعه گردشگری سنگسر برگزار شد و اعضای گروه های هنری و علاقمندان به فرهنگ سنگسر در برپایی این جشن همکاری قابل توجهی ایفا کرده و شبی خاطره انگیز را رقم زدند.

مراسم با پخش سرود ملی و تلاوت قرآن کریم آغاز شد. مجری برنامه، خانم صفایی با غزلی از حافظ (معاشران گره از زلف یار باز کنید) برنامه را شروع کرد.

پس از وی محمد ابراهیم صباغیان(شاعر)شعری به گویش سنگسری را با مضمون خوش آمدگویی قرائت کرد.

مهندس حسن پاکزادیان، مدیر موزه عشایری ایل سنگسر در مورد پیشینه تاریخی جشن “تیرمویی سیزده” سخنرانی کرد. وی از استقبال پرشور مردم از این مراسم تشکر کرده و اظهار امیدواری کرد تا به سوی احیای سایر جشنها و سنتهای بومی نیز گام برداریم.

دیگر بخش این مراسم پخش قسمتی از فیلم مستند “سرزمین جاوید” بود که به آئین سنتی “تیرمویی سیزده” در سنگسر قدیم می پرداخت. این فیلم سالها پیش در محل خانه تاریخی کیپور تهیه شده بود. مجید قهرمانی(کارگردان)، گلنار حیدرپور، فرهاد صحابی فرد و زنده یاد کیانوش حیدریه (نویسندگان فیلم) و عباس مصباحیان، یدا.. حاج علیان و علی مسلمان از جمله عوامل تهیه این فیلم بودند.

از راست به چپ: زنده یاد کیانوش حیدریه، یداله مصمم، حسین پوراسکندری و سلطانعلی حیدری پور در نمایی از فیلم سرزمین جاوید

پس از پخش فیلم، حسین آقا ابویی، شاعر برجسته سنگسر به صحنه آمد و شروع به شعرخوانی کرد. اشعاری که به آداب و رسوم سنتی سنگسریها می پرداخت و بیان زیبای ایشان حاضرین را به وجد می آورد.

مجری برنامه از حسین آقا به عنوان شاعری که بخش اعظمی از اشعار و ترانه های ماندگار سنگسری به ایشان تعلق دارد یاد کرد و از حضورش در این مراسم قدردانی کرد.

اجرای گروه هنری آوا وابسته به آموزشگاه هنری آفتاب به سرپرستی یداله مصمم دیگر بخش این مراسم بود. آهنگهای نازنین دلبر، خا بر دم رد بوندی، پییز، ویلاچ کرون و تکنوازی ل له از جمله برنامه های این گروه بود که مورد استقبال حاضرین قرار گرفت. درسا اصغریان(دف)، فرید رضائیان(آواز)، مرتضی مداح(ویولن)، میثم ملائیان(ل له)، محمد مهدی صفایی(بم تار) و نوید بیرقی(سنتور) گروه هنری آوا را تشکیل می دادند.

برنامه حافظ خوانی بخش بعدی این مراسم بود که اجرای آن را محبعلی حیدریه به عهده داشت. وی با گرداندن کوزه بین حاضرین از آنها خواست تا چیزی را داخل کوزه بیندازند و به این ترتیب با برداشتن اشیای ریخته شده به کوزه شروع به حافظ خوانی کرد. ایشان همچنین در انتها شعری زیبا به گویش سنگسری را نیز قرائت کرد.

در ادامه گروه هنری ترنه سنگسر به کارگردانی داریوش اقیان به اجرای تاتری طنز پرداخت و لحظاتی شاد را برای حاضرین خلق کرد.

پس از اجرای تاتر، نوبت به حسین پوراسکندری رسید تا آهنگ زیبای وارشو را اجرا کند. این آهنگ در ماههای اخیر با آهنگسازی استاد مجید درخشانی و بازسرایی شعر از حسین اقیان توسط صدا و سیمای استان سمنان تولید شده است.

در ادامه مراسم محمود حیدریه شعر حیدربابا اثر زنده یاد کیانوش حیدریه را به همراه ل له نوازی یداله مصمم برای حاضرین خواند.

(حیدر بابا ارمونی روژی مستی      شو و صحرا وارشی هر دو دستی …. )

اجرای مسابقه برای کودکان و نوجوانان با موضوع آشنایی با اصطلاحات سنگسری از بخشهای پایانی این مراسم بود. اصطلاحاتی که در این مسابقه مورد سوال قرار گرفت از کتاب نوازش و سرزنش(آفرین و نفرین) در گویش سنگسری(در شرف انتشار) نوشته زنده یاد کیانوش حیدریه استخراج شده بود. جوایز برندگان نیز توسط فروشگاه فرش خلی شکیل تقبل شده بود. در انتهای مسابقه از بین حاضرین نیز قرعه کشی شد و قرعه به نام خانم بیدقی فر، فعال فرهنگی سنگسر افتاد و ایشان در اقدامی جالب جایزه اش را به مهندس پاکزادیان، مدیر موزه سنگسر تقدیم کرد.

در پایان مراسم از تعدادی از فعالانی که برای احیا و گسترش فرهنگ بومی سنگسر در سالهای اخیر گام برداشته اند تقدیر شد. مجری برنامه قبل از شروع این قسمت از روانشاد استاد چراغعلی اعظمی سنگسری و خواهرش زنده یاد لیلا اعظمی یاد کرد. وی با یادآوری آثار ارزشمند استاد همچون واژه نامه سنگسری، سنگسری وات وات و مقالات بسیار متعدد ایشان در خصوص فرهنگ سنگسر به نقش بی بدیل آن بزرگان در احیا و ماندگاری این فرهنگ دیرپا اشاره کرد.

برگزیدگان این بخش به شرح زیر بودند:

خانم مه جبین اصطلامی، مدیر آموزشگاه هنری آفتاب :

آموزشگاه هنری آفتاب به عنوان تنها آموزشگاه هنری مهدیشهر  نقش ارزشمندی در توسعه فرهنگ و هنر و به خصوص موسیقی در این شهرستان ایفا نموده است. این آموزشگاه همچنین در سالهای اخیر در اقدامی ستودنی به احیا سنت نوروزی خوانی پرداخته است.

 پویان آزاده :

پیانیست, آهنگساز و پژوهشگر موسیقی ایرانی پویان آزاده که از سال ۱۳۷۷ به تحقیق و پژوهش پیرامون ثبت و آوانگاری موسیقی سنگسر پرداخت و پس از ۱۴ سال، نتایج پژوهش‌های خود را به چهارمین همایش سراسری شورای سیاست گذاری ثبت آثار تاریخی، معنوی و طبیعی کشور دی ماه ۱۳۹۰، ارائه و پس از دفاع در سه مرحله (دو دفاع در کمیته‌های فنی و کارشناسی و ۱ دفاع در جلسه نهایی)، موفق به ثبت ملی موسیقی سنگسر شد. گفتنی است آهنگهای قطعه سازی و نوموزه سوگرییه از ملودیهای سنگسری نیز توسط ایشان در آلبوم ییلاق (شادیانه های نواحی ایران) منتشر گردیده  و بارها در رسانه ها پخش گردیده است.

 عباس مصباحیان :

پژوهشگر و فعال فرهنگی و اجتماعی که در ثبت ملی موسیقی سنگسر همکاری نزدیکی با دکتر پویان آزاده انجام داد و همچنین مقالات متعددی را در جهت معرفی فرهنگ سنگسر انتشار داده است.

 منصور بیرقی، مدیرعامل شرکت نگین نما:

 مدیر یکی از موفق ترین شرکتهای حوزه صنعت ساختمان استان سمنان که در اقدامی  ستودنی خانه تاریخی کیپور را تملک نموده و بازسازی آن را شروع نموده است.

 علیجان دائیان :

کارگردان مطرح استان که مجموعه های بسیاری را با موضوعات مرتبط با فرهنگ سنگسر تهیه و کارگردانی نموده است. از جمله کارهای ارزشمند ایشان مصاحبه با مشاهیر سنگسر است که در صدا و سیمای استان پخش گردیده است. یکی از این مصاحبه های ارزشمند گفتگو با استاد چراغعلی اعظمی چند روز قبل از وفاتشان می باشد.

 یدا… حاج علیان :

پژوهشگر و فعال حوزه خبر که با تلاش ایشان گاهنمای سنگسری به ثبت در فهرست آثار ملی کشور رسید.

محمود سلطانیان، مدیرعامل انجمن دیدبانان میراث ایل سنگسر:

این انجمن در سالهای اخیر تاسیس شده و  فعالیتهای ارزشمندی در جهت حفاظت از میراث تاریخی ایل سنگسر به انجام رسانیده است.

 ناصر صباغیان : 

زبانشناس و نویسنده کتاب ارزشمند بررسی زبان سنگسری  که در سال گذشته انتشار یافت.

 یمین غفاری:

 آهنگساز، نوازنده و مدرس تار و سه‌تار  که آهنگسازی آلبوم گوتکه مال و آهنگهای دیگری را به گویش سنگسری در کارنامه خود دارد.

همچنین در انتهای مراسم از حامیان جشن نیز تقدیر شد. هتل سنگسر، شرکت نگین نما، جواهری سبحان(پاورسخن) و فرش گلستان(روشن) از جمله تقدیرشدگان این قسمت بودند.

گفتنی است عبدالرضا اصطلامی، طراح دکور صحنه و سلمانیان، صدابردار و نیز آقایان رشیدی، صمدیان و عبدالحسینی از عوامل اجرایی این جشن نیز مورد تقدیر قرار گرفتند.

پس از پایان برنامه حاضرین در سالن اصلی هتل سنگسر با شام مخصوص تیر مویی سیزده مورد پذیرایی قرار گرفتند.

حاشیه ها :

استقبال مردم در روزهای پایانی منتهی به برگزاری جشن به حدی بود که با توجه به محدودیت سالن و اتمام بلیط امکان حضور بسیاری از علاقمندان در این جشن میسر نشد.

محمدعلی یوسفیان، رئیس اداره ارشاد و پارسا، بخشدار و شاهمیری، شهردار درجزین و همچنین آقایان متحدین، پارسا و رشیدی از اعضای شورای شهر در این مراسم حضور داشتند.

عدم حضور مسوولین میراث فرهنگی در این مراسم با وجود دعوت قبلی قابل توجه بود. کناره گیری نهادی که قاعدتا باید متولی برپایی چنین مراسمی باشد در این آئین سنتی باعث تاسف بود.

درباره تیرمویی سیزده:

این جشن که بازمانده جشن تیرگان است و آن روزی است که نام روز و نام ماه برابر می شود. سیزدهمین روز از هر ماه در گاهنمای سنگسری تیر نام دارد و در روز سیزدهم ماه تیرمو سنگسری که نام روز و ماه برابر است این جشن برگزار می شود.

معمولا  شب تیرمویی سیزده به مراسم شب نشینی، گرفتن فال حافظ و خواندن برخی اشعار محلی اختصاص دارد. در تهیه شام شب نیز توجه به پختن پلو با ترکیب 13 نوع ماده غذایی ضروری می نماید.

در روز تیرمویی سیزده نیز به  برگزاری مراسم ویژه ای از جمله لال بازی کودکان اختصاص دارد.


29 پاسخ به “پنجمین جشنواره و آئین سنتی تیرمویی سیزده برگزار شد”

  1. sangesar گفت:

    Chetori mishe matlab ya axi bezarim.bayad be kodom bakhsh ertebat bargharar konim?
    Khali kha mamnon!

  2. sangesar گفت:

    Lotfan darmorede film sarzamine javidan bishtar tozih bedid.
    Makhsosan darmorede bazigaran v dastandarkarane film.
    Kha dasti bela!

  3. sangesar گفت:

    Saytetont alie vali tablighateton dar mored moarefi sayt kame.kheyli az sangesariha aslan nemidonan shoma hastid.
    I hameja v be hame kas moarefi kardam.vali bazam ham az ma v shoma ja kar v tabligh dare.

    • سنگسر نیوز گفت:

      نظر لطف شماست. بابت معرفی ساایت از شما ممنونیم. در مورد تبلیغات هم حق با شماست. در این خصوص اگر کار تبلیغاتی خاصی مد نظر شماست خوشحال میشیم استفاده کنیم

  4. بهنام حامدی گفت:

    سلام ودرود بر تمامی مردان وزنان باغیرت وعاشق سنگسر؛ که این چنین در جهت شناسایی فرهنگ غنی سنگسر که دارای قدمت طولانی میباشد تلاش وکوشش میکننددآفرین برهمت وپشتکارتان. وخسته نباشید که بقول معروف املا ننوشته غلط ندارد.بالاخره هر کاری نواقصی دارد ولی انجام هر کاری همت وتلاشی را میطلبد که در توان هر کسی وجود ندارد پس آفرین وصد آفرین که احیائ گر سنن وآداب ورسوم قدیم زادگاه عزیزمان هستید

  5. فرزانه غنیان گفت:

    با درود و سپاس از تمامی دست اندرکاران و عوامل اجرایی این برنامه و تمام کسانی که به عشق سنگسر و حفظ و احیای سنتها در این مراسم شرکت نمودند.

    با تمام نکات قوت و مثبتی که در برنامه بود و من به عنوان یک همشهری باز هم سپاسگذاری می کنم، خواستم با اجازه صاحب نظران برخی مطالب را نیز ذکر یا یادآوری کنم.

    1-ای کاش در برخی برنامه ها تغییراتی اعمال شود که از دید شرکت کنندگان در مراسمهای مختلف سنگسری، برنامه ها تا این حد مشابه و همانند به نظر نرسند.

    2-جای فرم نظرخواهی از شرکت کنندگان در مراسم خالی بود.

    3-با تمام قوت و اجرای زیبای دوستان، کمی خلاقیت بالاتر و استفاده از زبان سنگسری آن را زیباتر می نمود.

    4-مسابقه ای که بین کودکان برگذار شد می توانست با نظم و جذابیت بالاتری باشد.

    5-کاش اساتید بزرگوار جایی از مراسم را به طرح سئوال شرکت کنندگان اختصاص می دادند. برای مثال برای من جای سئوال بود که واقعا چه فرقی از لحاظ جایگاه و اهمیت بین 13 تیرمو و شب یلدا در نزد سنگسریان بوده است و همچنین مایل بودم دقیق تر از ارتباط آن به ایرانیان باستان و آداب سننشان و… بدانم که بی جواب ماندم. شاید سئوال دیگر جوانان حاضر در مراسم هم بود.

    باز هم از کوشش و مهرتان جهت برگذاری اینگونه مراسمها سپاسگذارم.

    • هیات اجرایی جشن گفت:

      از ارائه نظرات بسیار خوبتان تشکر می کنیم. امیدواریم در مراسمهای آینده بتوانیم از راهنماییهای ارزشمند شما استفاده کنیم

  6. سرباز کوروش گفت:

    بنام اهورا مزدا
    برگزارکنندگان محترم جشن های سنگسری ، درود و خسته نباشید
    ضمن تشکر دوباره از زحمات شما پیشنهاد میدهیم با توجه به فلسفه وجودی اینگونه جشن ها که از مهمترین آنها سپاس و ستایش پروردگار مهربان و مهرورز بوده متنی در این رابطه تهیه و درابتدا یا پایان جشن در حالی که حاضرین به احترام در پیشگاه خداوند بزرگ ایستاده اند خوانده شود .

  7. دیدبان گفت:

    به هر جهت با این امکانات کار زیبایی بود و امید است این کار تداوم داشته باشد.
    آقای پاکزادیان قول دادند که برای شب یلدا هم برنامه داشته باشند امیدوارم این برنامه هم اجرا شود.
    به امید روزهای بهتر برای سنگسر و مردمانش

  8. دیدبان گفت:

    برنامه هایی که در شب تیرمو اجرا شد خوب بود
    ولی بهتر بود موسیقی زنده پشت سر هم اجرا نمی شد.
    بهتر بود چند داستان کوتاه محلی هم خوانده می شد
    به جای پخش فیلم از پیر مردان قدیمی تر برای بازگو کردن خاظرات استفاده می شد
    لازم نبود فال حافظ به تور کامل خوانده شود دو بیت برای هر نفر کافی بود
    از نمایشی با موضوع بومی درباره همین شب بهرمند میشدیم

  9. دیدبان گفت:

    با تشکر از پاسخ شما
    منظور بنده از انتخاب افراد این است که شما می خواستبد از فعالانی که برای احیا و گسترش فرهنگ بومی سنگسر در سالهای اخیر گام برداشته اند تقدیر کنید.
    اولا جای افرادی مثل مجید درخشانی که در سالهای اخیر آثار زیبایی داشتند خالی بود .
    در ثانی یک آموزشگاه موسیقی چه کار خاصی در این زمینه انجام داده شاید یک پیرمردی که الان سیاه چادر درست می کند یا خانومی که لباس محلی می بافتد کمتر از یک نویسنده نیست هر کس به اندازه توان و دانش خود در این انتقال فرهنگ بومی موثر است
    به نظر بنده شما می توانستید در این زمینه نظرسنجی از شرکت کنندگان داشته باشید

    • هیات اجرایی جشن گفت:

      برای تجلیل از استاد درخشانی و نیز دکتر احمد نادعلیان که در سالهای اخیر تلاشهای موثری در خصوص فرهنگ بومی سنگسر انجام داده اند به طور خاص پیگیری کردیم. منتها به دلایلی امکان حضور آن بزرگواران در این جشن میسر نشد.
      در مورد آموزشگاه هنری آفتاب نیز دیگر کمتر کسی می تواند به نقش موثر آن در توسعه هنر موسیقی در سنگسر اقرار نداشته باشد. ضمن اینکه احیای سنت نوروزی خوانی و حضور موثر در اکثر جشن ها و مراسمات فرهنگی از افتخارات این آموزشگاه است.
      در مورد نظرخواهی حتما در برنامه های بعدی فراخوان خواهیم داشت. باز هم از توجه شما سپاسگزاریم.

  10. محمود گفت:

    باسلام
    جشنواره تیرمویی سیزده به بهترین شکل ممکن در هتل سنگسر برگزار شد واز دست اندرکاران آن بسیار ممنونیم.

  11. fateme گفت:

    من هم تشکر فراوان دارم از همه عزیزانی که برای برگزاری این مراسم زحمت کشیدن .همچیین از اجرای عالی خانم صفایی مجری توانا

  12. مهدي گفت:

    واقعا دست مریزاد

  13. پرسا گفت:

    با تشکر فراوان از همه عزیزانی که برای برگزاری این مراسم زحمت فراون کشیدن بنده سعادت حضور در این مراسمو نداشتم اما تعریفشو خیلی شنیدم و خیلی دوست داشتم می بودم اما قسمت نبود امیدوارم این مراسم هر ساله برگزار شه تا بتونیم این سنت زیبارو حفظ و زنده نگهداریم.
    با تشکر
    پرسا

  14. سرباز کوروش گفت:

    بنام یزدان پاک
    دیدبانان محترم ، درود
    بنده هم با شما موافقم البته من در جشن نبودم ولی شنیدم که نواقصی وجود داشته (همان نواقصی که بیان فرمودید)امیدوارم برگزارکنندگان جشنواره تذکرات شما را مد نظر قرار داده و برای جشن های بعدی نواقص را برطرف نمایند .

    • سنگسر نیوز گفت:

      سرباز کوروش عزیز
      از اینکه احساس وظیفه می کنید درباره هر مطلبی ولو اینکه در آن حضور نداشته و بر اساس شنیده ها اظهار نظر نمایید از شما ممنونیم.

      • سرباز کوروش گفت:

        بنام یزدان پاک
        مدیر محترم سایت ، درود
        ببخشید من چند روز به سایت دسترسی نداشتم امروز دیگاه شما را نسبت به نظرم دیدم ، متوجه نشدم با بنده شوخی فرموید یا صحبت شماجدی است؟ اگر امکان دارد شفاف ترنظرتان را بفرمایید .

        • سنگسر نیوز گفت:

          اختیار دارید. هدف این بود از حضور فعال شما در اکثر مباحث تشکر کنیم. امیدواریم برداشت دیگری نداشته باشید.

          • سرباز کوروش گفت:

            بنام اهورا مزدا
            مدیر محترم سایت سنگسرنیوز، درود
            از لطف شما سپاسگذارم ، همانگونه که فرمودید دیدگاهها بر اساس احساس وظیفه است .

  15. دیدبان گفت:

    با تشکر از شما عزیزان لازم میدانم چند نکته را یادآوری کنم.
    در کل برنامه زیبایی بود ولی
    1- محل برگزاری برای این برنامه ها مناسب نبود.
    2- برنامه هایی که تنظیم شده بود می توانست بهتر باشد.
    3- مجری خوبی انتخاب شده بود.
    4- معیار انتخاب افراد برای جایزه گرفتن چه بوده بنده گمان می کنم این افراد با صلاحدید مسولان تعیین شده بودند .
    5- نظم سالن خوب نبود.
    از همه عزیزانی که این مراسم را برگزار کردند متشکرم

    • هیات اجرایی جشن گفت:

      جناب دیدبان
      با تشکر از ابراز لطف شما
      1- واقعیت این است یکی از مشکلات اساسی سنگسر نبود سالن یا آمفی تاتر بزرگ برای برپایی چنین مراسمی است. با توجه به اینکه سرو غذا هم در این جشن مطرح بود، هتل سنگسر بهترین گزینه موجود بود
      2- اگر می فرمودید کدام برنامه مدنظر شما بود می توانستیم از نقطه نظر شما برای برنامه های بعدی استفاده کنیم
      3-نظر لطف شماست. ما هم از سرکار خانم صفایی به خاطر اجرای خوبشان ممنونیم
      4-معیار انتخاب افراد بر اساس فعالیت هایشان برای احیا و گسترش فرهنگ و سنتهای بومی بود. متاسفانه فرصت نظرخواهی از هیچ مقام مسوولی هم پیش نیامد. هرچند در این مواقع احتمال اینکه افراد شایسته ای از قلم بیفتند قابل کتمان نیست. در این خصوص اگر فرد خاصی مدنظر شماست خوشحال می شویم به ما معرفی کنید تا در مراسمهای بعدی از ایشان تقدیر نماییم.
      5- حتما خودتان هم اذعان دارید تامین برنامه ها متناسب با ذائقه همه افراد در کلیه زمان مراسم امکان پذیر نیست. در این خصوص اگر بی نظمی متوجه عوامل اجرایی بوده از شرکت کنندگان پوزش می خواهیم.

  16. fatal ghanian گفت:

    خلی مراسم زیبا ودلنشینی بود قدر اقای ابوی رابدانیم

  17. سنگسری گفت:

    درود بر همه کسانی که سعی در احیا و حفظ فرهنگ سنگسری دارند .

    سنگسر و سنگسری سرافراز

    اگر گزارش تصاویری از این برنامه هست در سایت قرار دهید . ممنون

  18. سرباز کوروش گفت:

    به نام یزدان پاک
    آقااحمد ، درود
    دیدگاه بسیار جالبی ارایه فرمودید ، بنده هم با شما هم نظرم(البته دیدگاهم را به صورت مشابه در مهدیشهر نیوز عرض کردم)بنظر بنده یکی از علتهای رواج و شیوع انواع بی فرهنگی یا فرهنگهای ناپسند بیگانه گم شدن هویت هاست . سنگسری ها از ایران باستان دراصول زندگی( اخلاقی ،اقتصادی ، پزشکی و…) درخشیده و دارای تمدن و فرهنگی بزرگ بودند . برای ما که وارثان آنهاییم به قولی خوشبختانه دارای تمدن و فرهنگی اصیل هستیم بازگشت به تمدن و فرهنگ نیک اجدادمان میتواند ما را از انواع بی فرهنگی هاو فرهنگ بیگانگان نجات داده به سوی اهورا مزدا(هستی بخش بی همتا ) سوق دهد که این آرزوی هر انسان خداجویی است .

  19. محمدرضا حامدی گفت:

    باسپاس ازتمامی دست اندرکاران وزحمت کشانی که سعی درحفظ فرهنگ های دیرینه وباستانی سنگسر را دارند.
    زنده باد سنگسر وسنگسری

  20. احمد گفت:

    آیینهای سنتی الهام گرفته از همزیستی انسان و طبیعت بوده و طبیعت نیز ودیعه خداوند به انسان بوده و اینگونه جشنها در حقیقت شکرگذاری از او محسوب میشود . همچنین ارج نهادن به این آیینها تقویت روحیه ملی و ریشه های هویتی بوده که خود اقدامی سترگ در پیشگیری از رواج بعضی از مولفه های فرهنگی بیگانه مانند والنتاین و… است که بعلت دور ماندن نسل جوان از ریشه های بومی خود در حال رواج بعنوان یک عارضه است .جای خالی مسئولین میراث فرهنگی در این جمع و عدم آشنایی آنها با این سنتها و اهمیت آن واقعا مایه تاسف است. و در عوض واقعا دست مریزاد به جوانانی که دست اندر کار این جشن بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تبلیغات