تاریخ : ۲۶ آبان ۱۳۹۲
کد خبر: 7819

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدیشهر، حمید رضا عبدوس  به خبرنگار پیام طبیعت در مهدیشهر گفت : طرح مدیریت چرا و کنترل دام  در بیش از یکصد هزار هکتار از مراتع این شهرستان  با هدف بهبود وضعیت مراتع اجرا گردید. وی ایجاد تعادل بین دام و مرتع، رعایت زمان ورود و خروج دام به مرتع و حفظ و توسعه،اصلاح و بهره برداری بهینه از مراتع را از جمله مزایای اجرای این طرح برشمرد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدیشهر مهندس حمید رضا عبدوس  با اعلام این خبر گفت: مدیریت چرا در حقیقت ساماندهی مراتع ییلاقی در جهت بهره برداری اصولی از منابع تولید با حفظ منابع پایه آب ، خاک ، گیاه و رسیدن به  تولید پایدار و بهبود وضع اقتصادی بهره برداران می باشد.

وی از حفاظت وقرق و اجرای سیستم‌های چرایی در 10000هکتار، بذر پاشی درسطح 200 هکتار ،نظارت بر محصولات فرعی از جمله باریجه در 100هکتار از مراتع ،تبدیل دیمزار کم بازده در سطح 50 2هکتاری  ،ساخت 10 آبشخور بهداشتی 2 متری در مراتع اژگو ،اشکش و گردکلا  ،احداث چاه مالداری و مرمت چشمه خبر داد.

عبدوس اثرات منفی چرای زودرس و دام مازاد در مرتع را فشرده شدن خاک سطحی به ویژه در هنگامی که خاک مرطوب باشد که موجب  کاهش منافذ خاک و میزان نفوذ آب ، افزایش هرزآب ،فرسایش آبی و فرسایش شیاری خاک از مسیر حرکت دام‎ها ، از بین رفتن گونه های مرغوب گیاهی وکاهش پوشش زنده گیاهی بر شمرد.

عبدوس  خاطرنشان کرد:بر اساس تبصره دو ماده 47 قانون حفاظت از جنگل ها و مراتع با افراد خاطی و دامدارانی که فصل چرا را رعایت نکنند یا تعداد دام آنها بیش از تعداد مجاز مندرج در پروانه چرای آنها باشد و همچنین دامداران بدون پروانه برخورد قانونی خواهد شد.

برچسب‌ها:,


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تبلیغات