تاریخ : ۱۳ اسفند ۱۳۹۱
کد خبر: 6074

به گزارش خبرنگار سنگسر نیوز، در سالهای اخیر جایگاه دفن زباله شهمیرزاد به حاشیه جنوبی باغ گردوی شهمیرزاد در فاصله یک کیلومتری منطقه دربند مهدیشهر  منتقل گردیده است. اقدامی که احتمال آلودگی آب آشامیدنی مهدیشهر و نیز مخاطرات بهداشتی و محیط زیستی بسیاری را در پی خواهد داشت. این در حالی است که از قرار اطلاع علی رغم هشدارهای کارشناسان بهداشت و سلامت  و نیز مکاتبات و پیگیریهای متعدد نهادهای مختلف با شهرداری شهمیرزاد اقدامی از طرف این شهرداری برای جابجایی محل دفن زباله صورت نگرفته است.

سنگسر نیوز در شرایطی که پیگیری برای جلوگیری از دفن زباله در این منطقه مدتی است فروکش کرده است اقدام به انتشار مشکلات بهداشتی این محل و خطرات آن برای سلامت عمومی می نماید. امید است با پیگیری دوباره نهادهای مسوول و از جمله شهرداری و شورای شهر شهمیرزاد این مشکل مرتفع گردد.

مشکلات بهداشتی محل دفن زباله شهمیرزاد:

1-      ترانشه های حفر شده جهت دفن زباله بسیار عمیق بوده(5 متر) که با توجه به نزدیکی و بالادست بودن نسبت به چاههای شماره 1 و 2 دربند مهدیشهر (فاصله کمتر از یک کیلومتر) و نیز عمیق بودن این چاهها خطر نفوذ شیرابه های زباله به چاههای فوق و آلوده نمودن آب شرب مهدیشهر را ایجاد می نماید.

2-      با توجه به قراگیری محل مزبور در حریم مسیلهای فصلی و نیز بستر متروک رودخانه و با عنایت به اینکه گرادیان هیدرولیکی به سمت چاههای شرب شماه 1 و 2 دربند می باشد امکان آلودگی آبهای سطحی در هنگام بارندگی و سیلابی شدن محل و حرکت آبهای آلوده به سمت چاهها بسیار محتمل است.

3-      با توجه به اینکه منطقه ای که به عنوان محل دفن زباله شهمیرزاد استفاده می شود محل تردد سالیانه هزاران راس دام عشایر سنگسر در طول دو فصل کوچ بهاره و پاییزه بوده و نه تنها باعث انسداد این مسیر ایل راهی پر تردد می گردد  بلکه به علت عدم حصار کشی کافی و نداشتن نگهبان موجب ورود دام به محل تجمع آشغال شده و موجبات تغذیه و آلودگی دام نیز وجود دارد.

4-      با توجه به اینکه زباله ها به شیوه بهداشتی دفن نمی شوند و هر 3-4 روز یکبار زباله ها با خاک پوشانده می شوند همین امر منجر به پراکندگی زباله در پی وزش باد و آلودگی محیط می شود.

 zobale-shahmirzad2

zobale-shahmirzad1

گفتنی است به تازگی احداث تصفیه خانه فاضلاب شهمیرزاد نیز در ضلع جنوبی این محل و در فاصله نزدیکتری تا محل چاههای دربند با مشارکت شرکت کشت و صنعت شهمیرزاد و شرکت آب و فاضلاب آغاز شده است. ظاهرا قرار است پساب حاصل از این تصفیه خانه در کشت و صنعت شهمیرزاد مورد استفاده قرار گیرد. علی القاعده احداث این تصفیه خانه نیز  نگرانیهایی مشابهی را نیز بر می انگیزد که می بایست نهادهای مسوول قبل از هر اقدام جدی مورد بررسی قرار دهند. تصویر زیر کارگاههای که به منظور احداث این تصفیه خانه دایر گردیده اند را نشان می دهد.

tasfie

برچسب‌ها:,


11 پاسخ به “آب شرب مهدیشهر در خطر آلودگی”

  1. سنگسری رفق گفت:

    آب شرب مسولین محترم شهر سنگسر ظاهراًاز جای دیگر وغیر از لوله اصلی آب شرب تامین می گردد.
    کلاف دِ ژُتر گیرین.

  2. غریب آشنا گفت:

    بازم باید برای گرفتن حقمون (حق سالم زیستن)راهپیمایی و تظاهرات کنیم؟؟آخه ظلم و بیعدالتی تا کجا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ مسئولین بسیار محترم! شهرمون چکار می کنند؟شورای شهر ماکجاست؟دیگه خسته شدیم……….

  3. چالژ گفت:

    اعضای محترم شورای فوق فعال شهرمان (نمونه)که اعتقادی به نشست مردمی و جلسه پرسش وپاسخ ندارند . لااقل برای تفرج وگردش سری به منطقه دربند بزنند شاید متوجه عمق فاجعه شدند

  4. سنگسری کاتا گفت:

    با عرض سلام خدمت مدیریت سایت بنده که هر چی پیام میزارم شما ارایه نمیدید یه عکسی رو چند بار فرستادم اونم که ردش کردی …

  5. علیرضا گفت:

    سلام
    … آقایان شورای شهر … باید به عنوان نمایندگان مردم پیگیراین معضل باشن وموضوع رو ازطریق لازم حل کنن.
    ازاستاندارمحترم ونماینده عالی دولت درشهرستان مهدیشهر«فرماندار محترم»انتظارداریم یک حرکت انقلابی بکنن.خداوکیلی این دیگه تابلو نیست که بخواهیم صبرکنیم.اگه آینده مشکلی پیش بیادکه احتمالش خیلی خیلی زیاده مسؤلیت شرعی اون به عهده این دو بزرگواره…

  6. احمد گفت:

    بنده هم به عنوان یک شاهد عینی از نزدیک این فاجعه رادیده ام.باتوجه به بستر شن وماسه ای محل موردنظرکه به سرعت شیره بسیارالوده زباله هارابه ابهای زیرزمینی منتقل می کندقطعاازهمین الان اثارفاجعه باراین پسابهادرلیوانهای سفره های ماست.لازم به ذکراست که دریک نظام شهری امروزی وفرهنگ مدار ،تعیین محل دفن زباله توسط کارشناسان مربوطه وبادقت نظر زیادوبررسی جمیع جهات انجام می شودکه ظاهرااینگونه نبوده ویاهم خدای نکرده قصد وغرضی درکاربوده!!”به نظر بنده لازم است مردم ومسوولین شهری حضورابه محل مراجعه نمایند”

  7. عمو حسین گفت:

    از شهرداری که برای قدرت نمایی راننده خط را کتک کاری میکند این آشغال بازی ها را هم با پشت گرمی انجام میدهد مسؤولین هم خودشان را بخواب زده اند تا حادثه ای چون اصفهان پیش بیاید و بعد …..

  8. غريب گفت:

    از مسئولین محترم شهرستان سنگسر میخواهیم قبل از اینکه مردم بخواهند موضوع را حل کنند،هر چه زودتر این مسئله را حل کنند…..

  9. گل آقا گفت:

    رفتار دوستان در شهرداری شهمیرزاد بیشتر شبیه بچه بازی هستش تا شهر داری کردن .
    واقعا رفتار زشت و دور از ارزش انسانی هستش .

  10. سرباز کوروش گفت:

    بنام اهورا مزدا
    همشهریان ، درود
    این گزارش بیانگر آن است به ظاهر شهردار محترم شهمیرزاد با مکاتبات اداری حاضر به رعایت مقررات نیست پس لازم است دادستان محترم شهرستان سنگسر بر اساس وظیفه مدعی العمومی خویش با این پدیده بموجب ماده 688 قانون مجازات اسلامی و سایر مقررات مرتبط برخورد جدی نماید . منتظر برآیند میمانیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تبلیغات