تاریخ : ۱۳ آذر ۱۳۹۲
برای منطقه کم آب ما ، حتی آبشار آرتت می تواند بسیار جاذب و دیدنی باشد. این آبشار در دره سرچشمه آرتت، روستایی در شمال مهدیشهر واقع است. در چهار فصل مناظر بدیعی در اطراف خود دارد که ارزش تکرار تماشا را دارد. دسترسی چندان آسان نیست. 5 کیلومتر مانده به روستای چاشم باید از جاده آسفالت جدا شده و به روستای آرتت رفت. اندکی بالاتر از حسینیه بقیه اللهآرتت به سمت غرب وارد یک جاده فرعی بین مزرعه ای شده و از بعد از بالا رفتن از تپه مجاور روستا در امتداد جنوب، جاده تا نزدیکی جویبار آرتت پیش می رود.
در مجاور جویبار آرتت در عمق دره سرچشمه آرتت مسیر پیاده حدود 400 متر تا آبشار وجود دارد. در قسمتی از مسیر تا نزدیکی آبشار، جویبار در زیر واریزه های سنگی مخفی است و فقط صدای جریان آب شنیده می شود.
کفش و لباس مناسب توصیه می شود. ارتفاع منطقه از سطح دریا بالاست و حفاظت پوست از اشعه ماورا بنفش آفتاب لازم است. به علت خطرات حیوانات درنده، رعایت احتیاط و سفر جمعی به خصوص در فصل زمستان ضروری است.
بهترین زمان بازدید خرداد و تیر می باشد. اما حتی در اوج سرمای زمستان یخشارهای آن نیز دیدنی می باشد. البته در زمستان عبور هر خودرویی بالاتر از حسینیه ممکن نیست و مسیر پیاده حدود 2 کیلومتر خواهد شد.

 

artat (7)

artat (11)

artat (12)

artat (10)

artat (9)

artat (8)

artat (1)

معرفی و تصاویر: دکتر محمد علی سعیدی

برچسب‌ها:


9 پاسخ به “آبشار آرتت”

  1. مرتضی گفت:

    بسیار زیباست هم در زمستان و هم در تابستان.
    با تشکر از جناب دکتر سعیدی

  2. سنگسر گفت:

    تصاویر زیبایی است متشرک

  3. دکتر سعیدی گفت:

    با تشکر از علی
    در ییلاق آرتت که اخیرا در تقسیمات کشوری به روستا در بخش شهمیرزاد شهرستان مهدیشهر تبدیل شده است. در حال حاضر اثری از سیاه چادر سنگسری نیست.کلبه های سنگ و گلی هم تبدیل به ساختمان هایی مدرن با معماری نامانوس می شوند. البته محل این آبشار در دره زیبای سرچشمه آرتت می باشد که چند صد متری با مناطق مسکونی فاصله دارد.

  4. علی گفت:

    تصاویر زیبایی است طبیعت دوست داشتنی سنگسر…
    چرا سیاه چادر ییلاق ستگسری دیده نمی شود؟

  5. با سلام وعرض ارادت خالصانه ازمعرفی ییلاقات مهدی شهر ، اگر عکس هایی از ییلاق های کلک ساوان ،وردل ،چنار ،رسم ،تجیرک ، میلورزان و…….(از ییلاقات اطراف شهرستان فیروزکوه ) که عشایر سنگسر بیشتر درآن منطقه سکونت داشتند معرفی شوند خیلی جالب است وخاطره هایی را در دلها بیاد گذشته زنده می کند
    علی فریدونیان :موسس ودبیر آموزشگاه زبان نیک آیین مهدی شهر

  6. تشکر فراوان از آقای علیجان
    در خصوص دفع سنگ کلیه من هم از عامه شنیده ام. اما هنوز از نظر علمی ثابت نشده است. احتیاج به مطالعه بر روی تعد زیادی داوطلب می باشد.

  7. علیجان گفت:

    آقای دکتر سعیدی سپاس فراوان
    با اجازه شما چند مورد منهم اضافه میکنم
    1- اجناس ممنوعه در منطقه : هر نوع ظرف یکبار مصرف + هرنوع تنقلات صنعتی مانند چیپس و پفک و از ایندست خرت و پرتها +هر نوع نوشابه گازدار و آبمیوه مانند ساندیس و…
    2- خوراکیهای مجاز : مغز گردو ، بادام ، پسته، خرما،عسل و آرشه و خوورش
    3- نوشیدن آب زیاد از سر چشمه بالاتر از آبشار بسیار برای سلامتی مفید است بخصوص برای دفع سنگ کلیه بشرطی که فقط در محل بالاترین چشمه بمقدار بیشتر از یک لیتر نوشیده شود (امتحان شده و جواب داده است)

    • علی پورعباسیان گفت:

      آقای علیجان شدیدا با شما موافقم.متاسفانه با شهری و صنعتی شدن زندگی مردم خوراکیهای خوب و مفید وسالم جای خودشو به تنقلاتی مثل چیپس و پفک و….داده.ولی یه چیزی رو میدونم اگه دوستانی که از این تنقلات و روغن نباتی و..و استفاده میکنن اگه مضراتش رو میدونن ولی کمتر کسی از نحوه تولیدشون آشنایی داره.پیشنهاد میکنم یه تحقیقی درباره تولید روغن و چیپس و سوسیس و…..داشته باشن.موفق باشید

  8. با تشکر فراوان از جناب مهندس حیدریه
    در انتشار و معرفی زیبایی های پنهان شهرستان مهدیشهر و ییلاقات ایل سنگسری.
    در پناه خداوند متعال موید و موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تبلیغات